Alkuopetusikäisen valmius reflektoida matemaattisessa ongelmanratkaisutilanteessa
Abstrakti
Reflektiotaito, eli yksilön taito tietoisesti pohtia muun muassa omia tunteitaan, on keskeinen matemaattisten taitojen kehittymisen näkökulmasta. Tässä tapaustutkimuksessa haastattelimme alkuopetusikäisiä (n=23) heti ongelmanratkaisutilanteen jälkeen. Tarkastelemalla oppilaiden sanoittamia tunteita ongelmanratkaisutilanteesta, matematiikasta ja sen opiskelusta selvitimme niin oppilaiden reflektiotaitoa kuin sanoitettuja tunteita. Analyysi tuotti neljä eri tasoista reflektiotaitoryhmää. Nämä reflektiotaitoryhmät myötäilevät teoriassa esitettyjä reflektiotaitokuvauksien alimpia tasoja, joka osoittaa reflektoinnin harjoittelun merkityksen alkuopetuksessa. Tutkimus vahvisti, että matematiikkaa ja erityisesti sen opiskelua käsittelevät tilanteet tarjoavat oppilaille mahdollisuuden harjoitella reflektiota tilanteiden tarjoaman kokemuksellisuuden ja niiden tuottaman tunnevaihtelun myötä.