Pormestariehdokkaiden imagot sosiaalisessa mediassa
Avainsanat:
pormestari, vaalit, viestintä, sosiaalinen media, imagoAbstrakti
Poliitikot käyttävät sosiaalista mediaa luodakseen ja ylläpitääkseen tietynlaista imagoa. Puoluejohtajilla ja julkkisehdokkailla on suuremmat yleisöt ja enemmän vaikutusvaltaa sosiaalisessa mediassa, mutta hyödynnetäänkö näitä etuja heidän imagon hallinnassaan?
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kokonaiskuva imagoista, joita Helsingin pormestariehdokkaat muodostivat kuntavaalikampanjan 2021 aikana sosiaalisessa mediassa. Tutkimukseen valitut alustat ovat Twitter ja Instagram. Tutkimus hyödyntää Marshallin (2016) VARP-analyysia ehdokkaiden imagojen jäsentämisessä. Imagojen tutkimisen lisäksi tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ne teemat, jotka saavat osakseen eniten kommentteja muilta käyttäjiltä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suosituimmilla ehdokkailla on arvostusta ja mainetta, jota he kykenevät ylläpitämään hyvin vähäisellä toimijuudella. Ehdokkaat vaikuttavat Instagramissa henkilökohtaisemmilta verrattuna ammattimaiseen sisältöön keskittyneeseen Twitteriin. Eniten kommentteja saavat osakseen kiistanalaiset aiheet, hyökkäykset muita poliitikkoja kohtaan ja kaupunkipoliittiset mielipiteet.