Nais- ja sukupuolihistoria kotimaisten yliopistojen opetuksessa 1980-luvulta nykypäivään

Kirjoittajat

  • Heidi Kurvinen
  • Riitta Matilainen

Avainsanat:

yliopistollinen historianopetus, naishistoria, sukupuolihistoria, feminismi, Suomi

Abstrakti

Koulujen historianopetus on runsaasti tutkittu teema, mutta yliopistotason historianopetus ja sen kehitys on jäänyt pitkälti tutkimuksellisen katseen ulkopuolelle. Tässä artikkelissa tartumme teemaan analysoimalla nais- ja sukupuolihistorian opetuksen kehitystä kotimaisissa yliopistoissa 1980-luvulta nykypäivään. Osoitamme nais- ja sukupuolihistorian opetuksen olleen sidoksissa opetushenkilökunnan omiin kiinnostuksen kohteisiin, yksittäisten henkilöiden aktiivisuuteen sekä laajempiin rakenteellisiin tekijöihin, jotka kaikki vaikut- tivat eri tavoin paitsi yksittäisten kurssien aiheisiin ja esiin nostettuihin näkökulmiin myös opetusohjelmien sisältöihin. Esitämme, että nais- ja sukupuolihistorian opetuksen vakiintumisessa ei ole aina ollut kyse erityisen näkyvästä muutoksesta tai yksinomaan nousujohteisesta kehityksestä. Ajattelutavoissa feministinen näkökulma on kuitenkin ujuttautunut hienovaraisesta osaksi oppiaineiden henkistä pääomaa, mikä näkyy paitsi sukupuolen myös muun moninaisuuden huomioon ottamisena opetuksessa. Artikkelin lähdeaineisto koostuu muistitiedosta, kyselyvastauksista, historia-aineiden opinto-oppaista ja aikalaisteksteistä.

Viittaaminen

Kurvinen, H., & Matilainen, R. (2021). Nais- ja sukupuolihistoria kotimaisten yliopistojen opetuksessa 1980-luvulta nykypäivään. Historiallinen Aikakauskirja, 119(1), 77–91. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/haik/article/view/140780