Hoitotyön johtamisen tehtävänkuvat ja johtamisosaaminen jatkuvan oppimisen opintokokonaisuuteen osallistuvilla opiskelijoilla

Kirjoittajat

  • Anja Terkamo-Moisio
  • Helena Leino-Kilpi
  • Pirjo Kaakinen
  • Mira Palonen
  • Laura-Maria Peltonen
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Arja Häggman-Laitila

Abstrakti

Tulevaisuuden muutokset sote-alalla edellyttävät hoitotyön johtajilta uudistuvaa ja vahvaa johtamisosaamista sekä jatkuvaa oppimista. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitotyön johtamisen jatkuvan oppimisen opintokokonaisuudessa opiskelevien tehtävänkuvia sekä johtamisosaamista. 

Tutkimukseen osallistui hoitotyön johtajina toimivia tai tulevaisuudessa hoitotyön johtamistehtäviin suuntaavia hoitotyöntekijöitä (N=69). Aineisto kerättiin kyselyllä 10/2019–02/2020 ja analysoitiin tilastollisesti. 

Enemmistö vastaajista oli naisia ja toimi hoitotyön johtotehtävissä. Tehtävänkuvissa painottuivat henkilöstövoimavarojen suunnittelu ja johtaminen. Vähemmän niissä ilmeni strategista johtamista ja toiminnan kehittämistä, talouden johtamista sekä yhteistyötä ulkoisten sidosryhmien kanssa. Johtamisosaamisessa painottuivat hoitotyö ja sen kehittäminen sekä viestintä ja yhteistyö. Johtamisosaaminen arvioitiin heikoimmiksi talouden johtamiseen sekä palveluiden suunnitteluun ja markkinointiin liittyen.  

Jatkuvan oppimisen koulutuksen kehittämistyössä tulisi huomioida talouden johtamiseen, palvelujen suunnitteluun ja markkinointiin sekä strategiseen kumppanuuteen liittyviä teemoja.  Jatkuvan oppimisen tulisi olla joustavaa sekä opiskelijoiden lähtökohtia ja aiempaa ammatillista osaamista tukevaa. 

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2021-09-01