Distinct competence profiles of health sciences teacher students: A cross-sectional study

Kirjoittajat

  • Heli-Maria Kuivila
  • Maria Kääriäinen
  • Minna Koskimäki
  • Meeri Koivula
  • Tuulikki Sjögren
  • Merja Männistö
  • Kristina Mikkonen

Avainsanat:

terveystieteet, opettajankoulutus, opiskelijat, osaaminen

Abstrakti

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa terveystieteiden opettajaopiskelijoiden osaamisprofiileja, kuvata osaamista profiilien mukaan ja selvittää profiileihin liittyviä tekijöitä. Tutkimus toteutettiin Suomessa poikkileikkaustutkimuksena
talvella 2018–2019.
Terveystieteiden opettajankoulutusohjelmissa opiskelevat terveystieteiden opettajaopiskelijat (N=315, n=101) kutsuttiin osallistumaan tutkimukseen. Tiedonkeruussa käytettiin Sosiaali- ja terveysalan opettajan osaamismittaria. Osallistujien
osaamisprofiilien määrittelemiseksi tehtiin K-means-klusterointianalyysi. Profiilin A (Aloittelevan osaaminen) opiskelijat arvioivat osaamisensa heikommaksi kaikilla mitatuilla osaamisalueilla kuin profiilien B (Hyvä osaaminen) ja C (Edistynyt osaaminen) opiskelijat. Näyttöön perustuvan käytännön osaaminen (keskiarvo 2,97, SD 0,37) oli vahvin osaamisalue ja Yhteistyö ja verkosto-osaaminen (keskiarvo 1,86, SD 0,34) heikoin osaamisen alue.
Osaamisen arviointi voi auttaa tunnistamaan haastavia aiheita opetussuunnitelmatasolla sekä kartoittamaan opiskelijoiden ammatillista kehitystä opintojen eri vaiheissa.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2023-09-10