Lapsiperheammattilaisten tiedot ja taidot lasten kaltoinkohtelun riskin tunnistamisessa
Avainsanat:
lapsi, perhe, lasten kaltoinkohtelu, riskiolot, lapsiperheammattilaiset, koulutusAbstrakti
Lasten kaltoinkohtelu on maailmanlaajuinen, ratkaisematon ja vakava kansanterveysongelma. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kouluttamalla ammattilaisia pystytään lisäämään tietämystä kaltoinkohtelun tunnistamisen ja siihen puuttumisen keinoista. Euroopan Komission rahoittamassa ERICA-hankkeessa kehitettiin lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille koulutusohjelma
lasten kaltoinkohtelun ja sen riskin tunnistamiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida ERICA-koulutusohjelmaan osallistuneiden ammattilaisten tietoja ja taitoja koskien lasten kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistamista ja siihen puuttumista ennen koulutusta ja sen jälkeen. Kyseessä oli kvasikokeellinen tutkimusasetelma, jossa aineisto kerättiin suomalaisilta lapsiperheammattilaisilta (n=47) ERICA-hankkeen sisältöön muokatulla, aiemmissa tutkimuksissa käytetyllä kyselylomakkeella. Analysoinnissa käytettiin kuvailevia frekvenssi- ja prosenttijakaumia sekä t-testiä.
Ennen koulutusta sekä tieto- että taitotaso oli keskitasoa (min 2,0; max 3,7). Osallistujien kokema tietoisuus omista tiedoistaan ja taidoistaan lisääntyi koulutuksen myötä. Samoin heidän kokemansa pätevyys omissa tiedoissaan ja taidoissaan lisääntyi.
Koulutuksella voidaan lisätä lapsiperheammattilaisten tietoja ja taitoja lasten kaltoinkohtelun riskin tunnistamisessa ja arvioinnissa. Tietojen ja taitojen lisääntymisellä on merkitystä perheiden ja ammattilaisten välisen työskentelyn kehittämisessä, mikä mahdollistaa entistä paremman lasten ja heidän perheidensä auttamisen.