Opettajien kokemuksia digitaalisten resurrsien hyödyntämisestä sosiaali-, terveys-, ja kuntoutusalan koulutuksessa

Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Kirjoittajat

  • Minna Jalova Itä-Suomen yliopisto
  • Juha Pajari Itä-Suomen yliopisto
  • Terhi Saaranen Itä-Suomen yliopisto

Avainsanat:

digitalisaatio, opettajankoulutus, pedagogiikka, sosiaaliala, systemaattinen kirjallisuuskatsaus, terveysala, terveystieteet

Abstrakti

Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia digitaalisesta osaamisesta sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalalla (soteku-ala). Katsaus kvalitatiivisista tutkimuksista toteutettiin PRISMA 2020 (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta analyses Statement 2020) -suosituksen mukaisesti. Tietokantahaku suoritettiin PubMed-, Scopus-, CINAHL- ja ERIC-tietokannoista. Katsaukseen valitut tutkimukset (n=11) arvioitiin JBI (Joanna Briggs Institute) -laadunarviointikriteeristöllä. Temaattisen synteesin tuloksena muodostettiin viisi analyyttista teemaa, jotka ilmentävät opettajien digitaalista osaamista. Tulosten mukaan opettajat ovat sitoutuneita digitalisaatioon ja ymmärtävät sen olevan osa soteku-alan koulutusta. Opettajat hyödyntävät digitaalisia resursseja vastuullisesti työn hallintaan ja opiskelijoiden oppimisen edistämiseen. Kehittämiskohteita ovat digitaalisen teknologian sulauttaminen osaksi koulutusta ja digitaalisten resurssien hyödyntämismahdollisuuksien kehittäminen. Opettajien koulutuksellisten kehittämistarpeiden lisäksi tuloksissa nousi esille resurssien puute ja digitaalisten resurssien soveltuvuus soteku-alan koulutukseen. Katsauksen tuloksia voidaan hyödyntää soteku-alan opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämisessä sekä opettajien digitaalisia osaamisvaatimuksia määriteltäessä. Opettajien työtä suunniteltaessa on tärkeää huomioida resurssien riittävyys ja soveltuvuus soteku-alan koulutukseen.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-09-24