Läheisten kokemuksia vuorovaikutuksesta hoitohenkilöstön kanssa ympärivuorokautisessa hoidossa
Avainsanat:
vuorovaikutus, läheiset, omaiset, tehostettu palveluasuminen, muistisairaudet, haastatteluAbstrakti
Suomessa hoivakotien henkilöstö on velvoitettu toimimaan asukkaan läheisten kanssa yhteistyössä hoidon järjestämiseksi. Toimivan vuorovaikutuksen ja yhteistyön tiedetään parantavan asukkaan hoidon yksilöllisyyttä ja tukevan asukkaan toimintakykyä. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme läheisten kokemuksia vuorovaikutuksesta hoitohenkilöstön kanssa ja analysoimme, millaiset seikat vuorovaikutussuhteeseen vaikuttavat. Tutkimuksen aineistona on 19 muistisairaan hoivakotiasukkaan läheiselle syksyllä 2020 toteutettua puolistrukturoitua haastattelua. Analyysimenetelmänä on temaattinen analyysi.
Analyysin perusteella vuorovaikutussuhteen rakentumiselle keskeisiä tekijöitä olivat läheisen saama vastaanotto, tiedonkulku, yhteistyö ja koettu hoidon laatu. Näiden suhteen läheisten kokemukset jakautuivat myönteisiin, kielteisiin, neutraaleihin ja ristiriitaisiin. Myönteistä vuorovaikutussuhdetta tukivat läheisen saama lämmin vastaanotto hoivakodissa sekä hoitohenkilöstön aktiivisuus ja aloitteellisuus vuorovaikutuksen ja tiedonkulun suhteen. Myös henkilöstön kanssa tehtävä yhteistyö asukkaan hyvän elämän ylläpitämiseksi oli läheisille merkityksellistä. Päinvastaiset kokemukset näyttäytyivät läheisille usein kielteisinä. Osa läheisistä pelkäsi, että toiveiden ja näkemysten ilmaiseminen voisi johtaa konfliktiin tai hankalan ihmisen leimaan. Neutraaleissa kokemuksissa korostui luottamus asiantuntijoiden ammattitaitoon ja ymmärrys rajallisia resursseja kohtaan. Tuloksia voidaan hyödyntää hoivakotien viestinnän ja yhteistyön kehittämisessä.