Hoitohenkilökunnan tietämys nielemisvaikeudesta ennen ja jälkeen kouutusintervention

Kirjoittajat

  • Tiina Ihalainen Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto https://orcid.org/0000-0001-6778-061X
  • Emmi-Lotta Rauhala Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto
  • Sofia Uotinen Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto
  • Sanna Lemmetyinen Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, Siun sote, Puheterapiapalvelut

Avainsanat:

nieleminen, nielemishäiriöt, koulutus, hoitohenkilöstö, interventiotutkimus

Abstrakti

Nielemisvaikeudet ovat yleisiä henkilöillä, jotka tarvitsevat hoitoa terveyskeskusten osastoilla,
hoivakodeissa tai kotihoidossa. Nielemisvaikeus voi heikentävää yleisvointia aiheuttamalla aliravitsemusta ja aspiraatiosta johtuvia keuhkokuumeita. Hoitohenkilökunta on tärkeässä asemassa nielemisvaikeuksien tunnistamisessa ja haittavaikutusten ennaltaehkäisemisessä. Tutkimusten mukaan hoitohenkilökunnalla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa  nielemisvaikeuksista ja niiden seurauksista. Tämän interventiotutkimuksen   tarkoituksena oli selvittää lisääkö koulutus hoitohenkilökunnan tietämystä nielemisvaikeuden ja aspiraation oireista, haittavaikutuksista sekä siitä, miten nielemisvaikeudet tulisi huomioida
ruokailutilanteessa. Aineisto kerättiin vuonna 2020 kyselylomakkeella, jossa terveyskeskussairaaloiden kuntoutusosastoilla, hoivakodeissa ja kotihoidossa työskentelevä hoitohenkilökunta (N=27) täytti saman kyselylomakkeen ennen ja 1–2 kuukautta jälkeen nielemisvaikeuksia käsittelevää puheterapeutin pitämää kahden tunnin mittaista luentotyyppistä koulutusta. Tässä tutkimuksessa hoitohenkilökunta tunnisti nielemisvaikeuden
haittavaikutukset, kuten aliravitsemus ja keuhkokuume, hyvin jo ennen koulutusta.
Sen sijaan tietämys nielemisvaikeuden oireista ja nielemisvaikeuden haittavaikutusten ennaltaehkäisemisestä muuttuivat monilta osin tilastollisesti merkitsevästi koulutusintervention
jälkeen. Pieni otoskoko huomioiden voidaan suuntaa antavasti todeta, että kestoltaan suhteellisen lyhyelläkin koulutusinterventiolla voidaan lisätä hoitohenkilökunnan tietämystä nielemisvaikeuksien tunnistamisessa ja huomioimisessa hoitotyössä.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-09-24