Terveysalan opettajien kokemuksia luontoliikunnan hyvinvointivaikutuksista COVID-19-pandemia-ajan etätyön aikana

Kirjoittajat

  • Satu-Lilja Kurkinen
  • Heli-Maria Kuivila
  • Kristiina Mikkonen
  • Jonna Juntunen
  • Sari Pramila-Savukoski
  • Erika Jarva

Avainsanat:

luontoliikunta, hyvinvointi, etätyö, terveysalan opettaja, terveysalan koulutus

Abstrakti

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla terveysalan opettajien kokemuksia luontoliikunnan hyvinvointivaikutuksista COVID-19-pandemia-ajan etätyön aikana. Tutkimusaineisto kerättiin terveysalan opettajilta (n=10) puolistrukturoiduin teemahaastatteluin yhdestä yliopistosta ja yhdestä ammattikorkeakoulusta vuoden 2021 kevään aikana. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa ja haastattelut tehtiin Teams-etäyhteyden välityksellä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Terveysalan opettajat kokivat luontoliikunnan hyödylliseksi hyvinvointinsa ylläpitämisessä pandemia-ajan etätyön aikana. Luontoliikunnan harrastamista tuki esihenkilöiden ja työyhteisön kannustava ja motivoiva asenne. Lisäksi luontoliikunta lisäsi työyhteisön yhteisöllisyyttä. Luontoliikunnan koettiin edistävän opettajien fyysistä ja psykososiaalista hyvinvointia ja auttavan selviytymään arjen henkisistä haasteista. COVID-19-pandemiarajoitusten aikana luontoliikuntakoettiin tärkeäksi sosiaaliseksi tapahtumaksi,koska luonnossa voitiin tavata ystäviä terveysturvallisesti. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittivat, että luonnon ja luontoliikunnan koettiin edistävän aivoterveyttä ja laskevan stressitasoa. Intensiteetiltään rauhallisen luontoliikunnan koettiin palauttavan ja aktivoivan parhaiten. Koska luontoliikunnalla koettiin olevan myönteinen vaikutus terveysalan opettajien hyvinvointiin,
tulisi työyhteisöä kannustaa ja tukea luontoliikunnan harrastamiseen korkeakoulutusta kehitettäessä. Tulevaisuudessa tulisikin tutkia terveysalan opettajien etätyön hyvinvointivaikutuksia kansallisesti sekä pandemia-ajan jälkeen yleistyneen hybridiopetuksen vaikutuksia etenkin kognitiivisen ergonomian näkökulmasta.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-03-20