Laadullinen vignette tutkimusmenetelmänä monialaisen yhteistyöosaamisen arvioimisessa sote-alan monialaisessa koulutuksessa

Kirjoittajat

  • Reetta Mustonen
  • Anni Pakarinen
  • Sanna Salanterä
  • Laura-Maria Peltonen

Avainsanat:

vignette, monialainen yhteistyö, monialainen koulutus, sosiaali- ja terveysala

Abstrakti

Vignetet ovat tarinoita tai tapahtumakuvauksia hypoteettisesta tilanteesta, joiden avulla tutkittavia voidaan pyytää kertomaan, miten he toimisivat. Vignettemenetelmää on käytetty laajalti sote-alaan ja sen koulutukseen liittyvässä tutkimuksessa, mutta vigneten kehittämisvaiheita ei ole aina raportoitu. Tutkimusta laadullisen vigneten käytöstä tutkimusmenetelmänä monialaisen yhteistyöosaamisen arvioinnissa sote-alan monialaisessa koulutuksessa on vähän. Suomenkielistä menetelmäkirjallisuutta aiheesta ei ole saatavilla. Tämän menetelmäartikkelin tarkoituksena on kuvata systemaattisen kehittämisprosessin vaiheet laadulliselle, teoriaperustaiselle vignetelle, jota käytetään monialaisen yhteistyöosaamisen arviointimenetelmänä sote-alan monialaisessa koulutuksessa. Tuloksissa kuvataan tapausesimerkissä kehitetyn vigneten viisivaiheinen prosessi: 1) monialaisten tiimien ominaispiirteiden sisältöelementtien määrittäminen, 2) tosielämän ilmiöitä heijastavan kontekstin ja tarinan valitseminen, 3) käsikirjoituksen luonnostelu, 4) monialaisten tiimien ominaispiirteitä kuvaavien käsitteiden arviointi, ja 5) käsikirjoituksen vertaisarviointi sisältövaliditeetin varmistamiseksi. Systemaattisen prosessin mukaan kehitetty validoitu, teoriapohjainen vignette soveltuu havainnollistamaan monialaista yhteistyötä. Prosessin noudattaminen edistää vigneten kehittämisvaiheiden systemaattista raportointia. Systemaattinen vigneten kehittämisprosessi voi soveltua tuottamaan myös muihin sote-alan konteksteihin validoituja, teoriaperustaisia vignettejä, joilla voidaan kerätä luotettavaa aineistoa.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-11-24