Miksi rap on niin hyvä idea? Sosiaalityön opiskelijoiden kuvauksia rap-lyriikan opetuskäytöstä

Kirjoittajat

  • Laura Tarkiainen Tampereen yliopisto

DOI:

https://doi.org/10.30668/janus.122438

Abstrakti

Artikkelissa tarkastelen sosiaalityön opiskelijoiden kuvauksia rap-lyriikan opetuskäytöstä. Aineistona käytän 28 maisterivaiheen opiskelijan soveltavaa kirjallista oppimistehtävää, jossa opiskelijat esittävät selontekoja rap-lyriikan mahdollisuuksista ja esteistä sosiaalityön opetuksessa. Analysoin aineiston temaattisen analyysin avulla ja tuloksena tunnistin opiskelijoiden kuvauksista kaksi keskeisintä teemaa. Opiskelijoiden mukaan rap-lyriikan hyödyntäminen voi 1) herättää opiskelijoiden tutkimuksellisen mielikuvituksen ja luovuuden sekä 2) tukea opiskelijoita käytännön sosiaalityön vuorovaikutus- ja reflektiotaitojen omaksumisessa. Tulosten mukaan rap-lyriikan käyttö voi yhtäältä auttaa opiskelijoita sisäistämään syväsuuntaavia oppimisstrategioita, herättää opiskelumotivaatiota sekä madaltaa kynnystä soveltaa oppimaansa sosiaalityön tutkimukseen ja käytäntöön. Toisaalta rap-lyriikan opetuskäyttöä voi estää voimakkaiden tunteiden, erimielisten kantojen ja vastakkainasetteluiden herääminen opetustilanteissa. Tulokset kuitenkin rohkaisevat sosiaalityön opettajia hyödyntämään erilaisia  populaarikulttuurisia ja taidelähtöisiä aineistoja opetuksessaan.

Tiedostolataukset

Julkaistu

05-12-2023

Numero

Osasto

Artikkelit

Viittaaminen

Miksi rap on niin hyvä idea? Sosiaalityön opiskelijoiden kuvauksia rap-lyriikan opetuskäytöstä. (2023). Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakauslehti, 31(4), 393–407. https://doi.org/10.30668/janus.122438