Sosiaalityön käytäntötutkimuksen epistemologiset lähtökohdat – kriittinen luenta

Kirjoittajat

  • Maria Tapola-Haapala

Abstrakti

Artikkelissa analysoidaan Helsingin yliopiston piirissä laadittuja sosiaalityön käytäntötutkimusta käsitteleviä tekstejä erityisesti niissä esille tuotujen epistemologisten lähtökohtien näkökulmasta. Aluksi kuvataan, kuinka tietoa ja tiedontuotantoa on käsitelty kyseisissä teksteissä. Tämän jälkeen käytäntötutkimuksen epistemologisia lähtökohtia tarkastellaan suhteessa eräisiin yleisiin tieteenfilosofis-tutkimusmetodologisiin paradigmoihin: sosiaaliseen konstruktionismiin, postmoderniin ajatteluun, pragmatismiin, positivismiin ja kriittiseen realismiin. Artikkelin lopussa pohditaan joitakin jännitteitä ja eettisiä kysymyksiä, joita käytäntötutkimuksen epistemologisten lähtökohtien kuvausten pohjalta voidaan nostaa esille. Käsiteltävinä ovat käytäntötutkimukseen mahdollisesti liittyvä relativismi, pragmatistisen ja dialogisen lähtökohdan tarjoamat (osittaiset) ratkaisut relativismin ongelmaan, käytäntötutkimuksen suhde yhteiskunnallisiin rakenteisiin sekä osallistujien roolit käytäntötutkimusprosesseissa.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2015-06-16

Viittaaminen

Tapola-Haapala, M. (2015). Sosiaalityön käytäntötutkimuksen epistemologiset lähtökohdat – kriittinen luenta. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 23(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/janus/article/view/51250