Conchita Wurstin parrakkaan dragin muutosvoima nomadisena ja performatiivisena tulemisena
Nyckelord:
drag, nomadinen subjektiivisuus, sukupuolen performatiivisuus, toisin toistaminen, tuleminenAbstract
Artikkeli tarkastelee vuoden 2014 Eurovision-laulukilpailun voittajan, parrakkaan drag queen Conchita Wurstin tekoparran sisältämää muutosvoimaa suhteessa binääriseen sukupuolikäsitykseen ja sukupuolen toisin toistamiseen. Conchitan parran subversiivisuutta käsitellään tekemällä yhteisluenta Judith Butlerin sukupuolen performatiivisuuden teoriasta ja Gilles Deleuzen tulemisesta, josta juontuu tekstissä käytetty käsite dragiksi-tuleminen. Conchitan parrakas drag-keho esitetään tekstissä sukupuoleltaan nomadisena entiteettinä, jossa symbolinen ja materiaalinen toimivat jatkuvan muutoksen määrittämässä keskinäisen limittäisyyden tilassa. Tarkasteltuna kehollisuuden, symbolisen, nomadisuuden, ruumiin proteesinomaisuuden ja kuviteltujen rinnakkaiskertomusten kautta Conchitan parrakkaan drag-kehon voi nähdä kyseenalaistavan feminiinisen ja maskuliinisen, dragin ja paljaan kehon, luonnollisen ja keinotekoisen, materiaalisen ja symbolisen sekä normaalin ja toiseutetun välisiä dikotomioita.