Opetukseen kytketty TKI-toiminta: Pilviä horisontissa, ratkaisuehdotuksia näkyvissä
Avainsanat:
TKIO, TKI-toiminta, opetus, oppiminen, integraatio, ammattikorkeakouluAbstrakti
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) on ollut ammattikorkeakoulujen lakisääteinen tehtävä yli kaksikymmentä vuotta. Viime vuosina ammattikorkeakouluissa on korostettu entistä enemmän TKI-toiminnan kytkeytymisen tärkeyttä opetukseen ja oppimiseen (O). TKIO nähdään mahdollistavan opiskelijoille ajankohtaisten työelämätaitojen oppimisen ja käytännönläheisen osaamisen kehittämisen, edistävän aluekehitystä ja tukevan henkilöstön kehittymistä. TKI-työn ja opetuksen yhdistäminen toisiinsa voikin olla hedelmällinen oppimisen ja innovoinnin areena niin opiskelijalle, korkeakoulutoimijoille kuin yrityksille. Integrointi ei ole aina onnistumisten ilotulitusta eikä tapahdu kuin strömsössä. Tässä artikkelissa lähestymme opetuksen kytkemistä TKI-toimintaan ammattikorkeakoulun henkilöstön kuvaamana. Estävät ja edistävät tekijät TKI-toiminnan integroinnissa opetukseen liittyvät rakenteellisiin tekijöihin, henkilöstön työkuviin ja ajattelutapoihin, TKI-hankkeiden suunnitteluprosesseihin sekä opetuksen käytäntöihin ja opiskelijoihin. Tutkimuksemme tarjoaa näkökulmia syvällisemmän, laadukkaamman ja kaikkia osapuolia hyödyttävän integraation edistämiseksi. Edistämisessä on erityisen tärkeää rakenteellisten tekijöiden huomioiminen.
Julkaistu
Copyright (c) 2025 Tiedepolitiikka

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.