Berufsperspektiven finnischer Germanistikstudierender. Ergebnisse aus einem Lehrforschungsprojekt

Authors

  • Jenny Bodman Universität Tampere
  • Johanna Hakanen Universität Tampere
  • Florian Köhler Universität Tampere
  • Ewald Reuter Universität Tampere

Keywords:

Germanistik, Berufsperspektiven, qualitative Forschung, Sprachberatung, Kommunikationstraining

Abstract

Niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa saksan kielen ja kulttuurin opiskelijoita kehotetaan usein suuntautumaan joko opetus- tai käännösalalle. Näiden urapolkujen lisäksi leipätyön löytäminen omalta alalta voi olla haasteellista. Tässä artikkelissa tarkastellaan saksan kielen osaamisen merkitystä työelämässä. Aineistoa kvalitatiiviseen tutkimusprojektiin kerättiin mm. internet-sivustojen markkinaanalyysillä ja narratiivisilla asiantuntijahaastatteluilla (kielineuvojat, viestintäkouluttajat ja talouselämän asiantuntijat). Tulokset viittaavat siihen, että saksan kielen osaaminen parantaa työllistymismahdollisuuksia ja on keskeisessä roolissa mm. asiakassuhteiden luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelijoita rohkaistaan kielen opiskelun ohessa hyödyntämään mm. sivuaineopintotarjontaa sekä työharjoittelumahdollisuuksia, jotka tukevat ammattikohtaista osaamista. Opetussuunnitelman tulisi tarjota mahdollisuuksia kielitaidon ja ammattispesifisen tiedon yhdistämiseen opiskelussa, sillä se voi avata monipuolisia työmahdollisuuksia kielineuvonnan ja viestintäkoulutuksen saralla. Artikkeli vastaa kahteen kysymykseen: 1. Miten voidaan opetella käytännönläheisesti kvalitatiivista tutkimusta? 2. Mitä vastauksia kvalitatiivinen tutkimus antaa kysymykseen, millaisia työllistymisnäkymiä suomalaisilla germanistiikan opiskelijoilla on?
Section
Articles

Published

2013-12-31