Kundenbegegnungen aus der Dolmetscherperspektive. Anekdoten zu Rolle, Sichtbarkeit und Kundenbeziehungen des Konferenzdolmetschers

Authors

  • Anu Viljanmaa Universität Tampere

Keywords:

Konferenzdolmetscher, Kundenbeziehungen, Rolle des Dolmeschers, Sichtbarkeit/Unsichtbarkeit Dolmetschers, Aufnahme von Kritik

Abstract

Tässä artikkelissa tarkastellaan tulkin ja asiakkaan kohtaamista konferenssitulkkien kirjoittamien anekdoottien pohjalta. Näkökulmana asiakassuhteen kvalitatiivisessa tarkastelussa on tulkin rooli, tulkin näkyvyys ja tulkin aktiivinen puuttuminen tulkatun viestintätilanteen kulkuun sekä asiakassuhdetyön tulkilta edellyttämät taidot ja toimet. Aineisto koostuu konferenssitulkkien kirjoittamista muistelmista, johdatus-oppaista konferenssitulkkaukseen sekä tulkkausblogeista. Anekdootit piirtävät kuvan konferenssitulkista näkyvänä toimijana, jonka rooli kattaa enemmän kuin pelkän konemaisen tulkkauksen. Anekdoottien tulkki puuttuu tarvittaessa aktiivisesti viestintätilanteeseen estääkseen viestintähäiriöt ja diplomaattiset kömmähdykset. Varsinainen asiakassuhdetyö edellyttää konferenssitulkilta toisaalta asiakkaan kouluttamista, toisaalta asiakkaan toiveiden täyttämistä, mutta myös tilannetajua ja kykyä kestää epäoikeutettuakin kritiikkiä.
Section
Articles

Published

2013-12-31