Grammatik selbstständig und kontrastiv erarbeiten mit Hilfe von WebQuests?

Authors

  • Katri Annika Wessel Ludwig-Maximilians-Universität München

Keywords:

WebQuest, E-Learning, selbstständiges Lernen, Grammatik, kontrastive Betrachtung

Abstract

Artikkelissani esittelen Dodgen ja Marchin ideoihin perustuvaa WebQuest-menetelmää, josta käytän suomeksi termiä verkkoseikkailu. Menetelmä tarjoaa rungon verkkosivustoihin perustuvien ja niitä käyttävien oppimisprosessien alustamiseen, käynnistämiseen, tukemiseen ja arviointiin. Kommentoin ensin opetuksessa käytettävien verkkomateriaalien ominaispiirteitä ja esitän sitten verkkoseikkailun taustaa sekä sen pääpiirteitä. Kuvailtuani verkkoseikkailun eri vaiheita pohdin kahden suomi vieraana kielenä- opetukseen liittyvän esimerkin pohjalta, soveltuuko WebQuest menetelmänä itsenäiseen kontrastiiviseen kielioppiaiheiden omaksumiseen. Kun hyödynnetään menetelmää kieliopin opetuksessa, tämä käyttö vaati tiettyjä perusidean muunnoksia (kuten esimerkiksi tarkastuksen, onko tässä tapauksessa hyvin normatiivinen oppimistavoite, siis aiheen virheetön hallinta, saavutettu). Sen lisäksi menetelmän avulla omaksuttava aihe on valittava harkistusti, koska menetelmänä WebQuest ei tunnu kuitenkaan soveltuvan jokaisen kielioppiaiheen opetukseen ja itsenäiseen opiskeluun.
Section
Articles

Published

2013-12-31