Tampere.Cool – Kann man durch Literaturexport erfolgreich Stadtmarketing betreiben? Ergebnisse einer Fallstudie
Keywords:
Branding, Literaturexport, mental mapping, public diplomacy, StadtmarketingAbstract
Suomi ei ole koskaan investoinut kulttuurivientiin yhtä paljon kuin sen ollessa Frankfurtin kirjamessujen teemamaa syksyllä 2014. Tampereen kaupunki osallistui tähän kansalliseen Finnland.Cool-projektiin omalla Tampere.Cool-sateliittiprojektillaan lisätäkseen kaupunkinäkyvyyttään. Paikallisia kirjailijoita ja taiteilijoita rekrytoitiin vierailuille Tampereen ystävyyskaupunkeihin Esseniin ja Chemnitziin. Tässä artikkelissa tarkastellaan kansainvälisestä kaupunkimarkkinoinnista tehtyä tapaustutkimusta Tampere.Cool-projektin tiimoilta. Tutkimus toteutettiin Tampereen yliopistossa opintojaksolla Wirtschaftskommunikation syksyllä 2014 haastattelemalla projektiin osallistuneita tahoja ennen ystävyyskaupunkeihin tehtyjä vierailuja sekä niiden jälkeen. Projektissa onnistuttiin osittain toteuttamaan public diplomacy -tavoitteet eli edistämään yhteenkuuluvuuden tunnetta eri maiden välillä. Lisäksi merkittävä tulos oli, että kansainvälistä markkinointia voi harjoittaa myös kansalaisten aloitteesta (bottom up). Projektiin osallistuneiden yhteistyötahojen välinen yhteistyö oli tuottoisaa.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.