”Nyt minä ymmärrän paljon, mitä työntekijät naiset puhuvat” – Ulkomaalaistaustaiset sairaanhoitajaopiskelijat ammatillisella kielirajalla
Keywords:
ammatillinen kielitaito, englanninkielinen Nursing-koulutusohjelma, harjoitteluAbstract
Denna artikel handlar om fackspecifik språkkompetens i yrkesinriktad undervisningskontext. Artikeln sätter fokus dels på de utmaningar som finns i samband med ett engelskspråkigt Nursing-program, dels på de möjligheter som kan identifieras i de nuvarande verksamhetssätten ur studerandenas, lärarnas och praktikhandledarnas synvinkel. Känneteckenanalysen visar att de största utmaningarna är arbetslivets och praktikplatsernas språkkrav, de mångsidiga behov som studerandena har för sin kompetensutveckling, språkundervisningen roll i utbildningsprogrammet och splittrad input. Till de centrala möjligheterna hör studerandenas höga motivation, högre medvetenhet ifråga om språkliga mål, samarbete i olika former, tillgång till språkliga resurser och mångsidiga språkanvändningssituationer.This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.