Diakonin och skyddshemmen. Hur göra kyrkans osynliga arbete synligt?
Keywords:
diakonia, turvakoti, markkinointiAbstract
Suomalaiset turvakodit ottavat vastaan yhä enemmän asiakkaita, mutta tutkimusten mukaan luterilaisen kirkon diakoniatyöntekijät tekevät suhteellisen vähän yhteistyötä turvakotien kanssa. Diakoniatyöntekijöitten kanssa tehtyjen haastatteluiden perusteella pyrimme artikkelissa osoittamaan, miten toimiva yhteys turvakotien ja diakonian välillä voisi tuottaa arvoa niin kirkolle, yhteiskunnalle kuin yksilöille. Kynnyskysymys on, miten eri osapuolet voisivat löytää toisensa. Diakonian hiljaisen ja näkymättömän profiilin takia markkinoinnin kieli on sille kovin vieras, mutta uusia yhteyksiä luodaan vain kommunikaation kautta. Diakonia on monessa asiassa toiminut edelläkävijänä kirkon toiminnassa. Voisiko sama asenne yhdistettynä aktiivisempaan kommunikaatioon myös auttaa diakoneja saamaan laajemman kosketuspinnan perheväkivallan uhriin? Nämä ovat usein vaarassa pudota tuolien väliin, koska yhteiskunnan tarjoamat tukimuodot ovat eristetty toisistaan vedenpitävillä muureilla. Artikkelissa pohditaan diakoniatyön mahdollisuudet ja haasteet turvakotien asiakkaiden kohtaamisessa.