OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN IMPLIKOIMA TAVOITETASON NOUSU MATEMATIIKASSA JA LUONNONTIETEISSÄ
TOTTA VAI TARUA?
Abstract
Tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, asettaako POPS2014 matematiikassa että luonnontieteissä oppimisen laadulle korkeamman vaatimustason kuin edeltäjänsä POPS2004. Mahdollista tavoitetason nousua arvioidaan ns. uudistetun Bloomin taksonomian (Anderson & Krathwohl 2001) kehyksessä. Tutkimusaineistoina ovat opetussuunnitelman perusteiden POPS2004 ja POPS2014 matematiikkaa ja luonnontieteitä käsittelevät ainekohtaiset tavoitteistot. Tutkimusaineistojen analyysi toteutettiin tietokoneavusteisena kvantitatiivisena sisällönanalyysina. Tulokset osoittavat, että opetussuunnitelmauudistuksessa näyttäisi tutkituissa oppiaineissa olevan siirtymää taksonomian alemmilta tavoitetasoilta ylemmillä. Oppiaineet eroavat siinä, millaisia painopisteen muutoksia opetussuunnitelmateksteissä on tapahtunut.