NELJÄSLUOKKALAISEN ONGELMANRATKAISUTILANTEEN REFLEKTIO KIRJALLISENA JA PUHUTTUNA ITSEARVIOINTINA
Abstrakti
Itsensä arvioimisella on merkittäviä vaikutuksia oppimisen edistymiselle. Vaikka puhe luo reflektiolle luonnollisen olosuhteen, tuotetaan reflektioon pohjautuva itsearviointi usein kirjallisesti. Kuitenkin reflektiotaidon tuki jää kirjallisista itsearviointitilanteista usein puuttumaan. Tarkastelemme, millaisia ovat neljännen luokan oppilaiden (N=22) kokemukset niin reflektiota tukevasta puhutusta kuin sitä tukemattomasta kirjoitetusta itsearvioinnista sekä vertaamme eri itsearviointitavoin tuotettuja reflektioita. Haastattelututkimus osoittaa, että reflektiota voidaan tarkastella sen tarkentumisen näkökulmasta. Puolestaan itsearviointitapojen mielekkyyttä oppilaat vertailivat itsearviointitavan käytettävyyden ja fasilitointikyvyn suhteen. Tutkimus vahvistaa, että reflektion onnistumista tukee puhuttu ja tuettu itsearvioinnin toteutusmuoto.