NÄYTTEITÄ MURTOLUVUN KÄSITTEESTÄ ERI AIKAKAUSIEN OPPIKIRJOISSA

Kirjoittajat

  • Jorma Joutsenlahti University of Tampere
  • Päivi Perkkilä Jyväskylän yliopisto
  • Timo Tossavainen Luulajan teknillinen yliopisto

Abstrakti

Tässä artikkelissa kartoitamme sitä, miten murtoluvun käsitettä on opetettu eräissä 1800–2000-lukujen alaluokkien oppikirjoissa, ja millaisia murtoluvun käsitekuvia tar-kasteluun valituista oppikirjoista välittyy. Osoittautuu, että murtolukua on käsitelty mo-nipuolisesti ja eri tavoin jo 1800-luvun oppikirjoissa ja osa näistä käsittelytavoista on edelleen käytössä. Uuden matematiikan kirjoissa korostuu jonkin verran konseptuaalinen ajattelu, muuten murtolukujen käsittelyä hallitsee laskemisen näkökulma.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2017-10-31

Viittaaminen

Joutsenlahti, J., Perkkilä, P., & Tossavainen, T. (2017). NÄYTTEITÄ MURTOLUVUN KÄSITTEESTÄ ERI AIKAKAUSIEN OPPIKIRJOISSA. FMSERA Journal, 1(1), 99–109. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/fmsera/article/view/60904