Kunnan, järjestöjen ja asiakkaiden oikeudet ja velvollisuudet tilaaja-tuottajamallissa
Abstract
Artikkelissa paneudutaan siihen, miten asumispalveluiden kilpailutus organisoi kuntatilaajan, palvelujatuottavien järjestöjen ja niiden asiakkaiden suhteita. Tilaaja-tuottajamallia ja sen toimijoiden välisiä
suhteita taustoitetaan uuteen hallintaan ja markkinoistumiseen sekä järjestöjen muuttuneeseen rooliin
liittyvillä keskusteluilla. Aineistoina ovat asumispalvelujen kilpailutuksen tarjouspyyntödokumentit, joilta
kysytään: millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia niissä rakentuu tilaajalle ja tuottajille sekä lopulta myös
asiakkaille. Tuottajille asetetaan velvollisuuksia liittyen asiakasprosessin tarkasti ohjeistettuun läpivientiin,
dokumentointiin ja laadun kehittämiseen. Tilaajan oikeuksiin ja velvollisuuksiin kuuluvat palvelun saaminen,
siitä maksaminen ja asiakasvalinnat. Palvelujen sisältöjen tarkka määrittely tarjouspyyntöasiakirjoissa
uhkaa heikentää järjestöammattilaisten asiantuntijuuden painoarvoa ja estää asiakaslähtöistä
työotetta. Asiakirjat luovat heikosti mahdollisuuksia uuden hallinnan peräänkuuluttamalle tilaajien ja
tuottajien kumppanuudelle sekä markkinoistumiseen liitettäville asiakkaiden valinnanmahdollisuuksille.
How to Cite
Juhila, K., & Günther, K. (2015). Kunnan, järjestöjen ja asiakkaiden oikeudet ja velvollisuudet tilaaja-tuottajamallissa. Janus, 21(4). Retrieved from https://journal.fi/janus/article/view/50711