Sosiaalityön tietokäytännöt vuorovaikutteisina vaihtoalueina
Abstract
Asiakaslähtöisten sosiaalityön käytäntöjen kehittäminen edellyttää uudenlaista lähestymistapaa. Nykypäivänä sosiaalityö on entistä enemmän tietotyötä ja sen kohteet ovat muuttuneet monimuotoisemmiksi. Tarvitaan käytäntöjä, jotka vahvistavat asiakkaan osallisuutta. Sosiaalityön tietokäytäntöjen tarkastelu antaa uudenlaisen teoreettisen näkökulman sosiaalityön käytäntöihin. Tietokäytäntöjä määrittävät keskeisesti vaihtoalueet, joiden toteuttaminen on olennaista, kun edistetään vuorovaikutteisia ja asiakaslähtöisiä sosiaalityön käytäntöjä. Artikkelin mukaan vuorovaikutteiset vaihtoalueet mahdollistavat uudenlaiset, asiakkaita osallistavat toimintatavat ammattikeskeisten sosiaalityön käytäntöjen sijaan.