Kielikylpy Suomessa varhaiskasvatuksen kentällä – Mihin suunta tulevaisuudessa?
Avainsanat:
language immersion, kielikylpy, didactics, didaktiikka, early childhood education, varhaiskasvatusAbstrakti
Kielikylpy käsitteenä on muuttunut Suomessa yli 20-vuotisen taipaleensa aikana. Se voidaan nähdä nykyisellään yläkäsitteenä monille erityyppisille ruotsinkielisille kielenoppimisen ohjelmille. Tässä artikkelissa tarkastellaan aluksi kielikylvyn määritelmää sekä kielikylvyn keskeisiä periaatteita. Tämän jälkeen tehdään katsaus kielikylpytutkimuksiin varhaiskasvatuksen kentällä. Artikkelin tarkoituksena on luoda yleiskuva kielikylvystä käsitteenä sekä varhaiskasvatukseen suuntautuneesta tutkimuksesta Suomessa. Kielikylpyä on tutkittu varsin vähän ottaen huomioon sen nykyinen levinneisyys ja suosio. Lingvistinen tutkimus on ollut tässä vallitsevaa. Kielikylvyn määrittelyyn, didaktiikan kehittämiseen tai opettajankoulutukseen käytännön tasolla ei ole kiinnitetty riittävää huomiota. Suomalaiseen kielikylpyyn kohdistuvan kasvatustieteellisen tutkimuksen voidaan siis sanoa olevan pitkälti vielä lapsen kengissä ja kehityskohteita olevan useita.Tiedostolataukset
Julkaistu
2013-08-11
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2013 Author & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.