Kielikylpy Suomessa varhaiskasvatuksen kentällä – Mihin suunta tulevaisuudessa?

Kirjoittajat

  • Heidi Harju-Luukkainen Helsingin yliopisto, Finland

Avainsanat:

language immersion, kielikylpy, didactics, didaktiikka, early childhood education, varhaiskasvatus

Abstrakti

Kielikylpy käsitteenä on muuttunut Suomessa yli 20-vuotisen taipaleensa aikana. Se voidaan nähdä nykyisellään yläkäsitteenä monille erityyppisille ruotsinkielisille kielenoppimisen ohjelmille. Tässä artikkelissa tarkastellaan aluksi kielikylvyn määritelmää sekä kielikylvyn keskeisiä periaatteita. Tämän jälkeen tehdään katsaus kielikylpytutkimuksiin varhaiskasvatuksen kentällä. Artikkelin tarkoituksena on luoda yleiskuva kielikylvystä käsitteenä sekä varhaiskasvatukseen suuntautuneesta tutkimuksesta Suomessa. Kielikylpyä on tutkittu varsin vähän ottaen huomioon sen nykyinen levinneisyys ja suosio. Lingvistinen tutkimus on ollut tässä vallitsevaa. Kielikylvyn määrittelyyn, didaktiikan kehittämiseen tai opettajankoulutukseen käytännön tasolla ei ole kiinnitetty riittävää huomiota. Suomalaiseen kielikylpyyn kohdistuvan kasvatustieteellisen tutkimuksen voidaan siis sanoa olevan pitkälti vielä lapsen kengissä ja kehityskohteita olevan useita.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2013-08-11

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit