Esiopetusikäisten lasten tavoiteorientaatiot ja ohjausvuorovaikutuksen tarve käsityön oppimisprosessissa
Avainsanat:
esiopetus, käsityön oppimisprosessi, tavoiteorientaatiot, ohjausvuorovaikutusAbstrakti
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esiopetusikäisten lasten tavoiteorientaatioita ja opettajan ohjausvuorovaikutusta käsityön oppimisprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa käsityön oppimisprosessin ohjaamisen kehittämiseksi vastaamalla tutkimuskysymyksiin: 1.) Mitkä tekijät kuvaavat ja erittelevät esiopetusikäisten lasten tavoiteorientaatioita käsityön oppimisprosessissa? 2.) Minkälaisesta ohjausvuorovaikutuksellisesta tuesta eri tavoin orientoituneet esiopetusikäiset lapset hyötyvät käsityön oppimisprosessissa? Tutkimus on laadullinen, etnografinen tapaustutkimus, joka toteutettiin osana InnoPlay-hanketta. Tutkimusaineistona on yhden esiopetusryhmän lasten (N = 14) yksilöhaastattelut sekä ryhmän opettajan arviot lasten tavoiteorientaatioista ja ohjausvuorovaikutuksellisen tuen tarpeen painottumisesta käsityön oppimisprosessissa. Lasten käsityön oppimisprosessissa merkityksellisiksi kokemien tekijöiden, tavoiteorientaatioiden sekä ohjausvuorovaikutuksellisen tuen tarpeen painottumisen vertailussa aineistosta nousi esiin kolme toisistaan poikkeavaa ryhmää. Ryhmät esitetään tutkimuksen tuloksissa kolmena oppijatyyppikuvauksena, joiden tarkoituksena on toimia opettajan tukena eri tavoin suuntautuneiden oppijoiden huomioimisessa käsityön oppimisprosessin suunnittelussa ja toteutuksessa.