Alle kolmivuotiaat paikkansa tuottajina päiväkodissa

Kirjoittajat

  • Niina Rutanen University of Tampere, Finland

Avainsanat:

space and place, tila ja paikka, under three-year-old children, alle kolmivuotiaat, children’s peer interaction, lasten vertaisvuorovaikutus

Abstrakti

’Tilan’ ja ’paikan’ käsitteet ovat olleet näkyvästi esillä lapsuuden instituutioita koskevassa keskustelussa monitieteisen lapsuudentutkimuksen alueella. Tässä artikkelissa tarkastellaan varhaiskasvatusta tilan ja paikan käsitteitä soveltaen, lasten tuottaman tilan ja paikan näkökulmasta. Artikkelin empiirinen aineisto on tuotettu eräässä päiväkodissa alle kolmivuotiaiden lasten ryhmässä vuonna 2010 havainnoiden ja videoiden ryhmän toimintaa. Artikkelissa tarkastellaan pienten lasten tuottamaa elettyä tilaa; miten alle kolmivuotiaat tuottavat omaa henkilökohtaista paikkaansa (eli elettyä tilaa) varhaiskasvatuksessa, lapsiryhmän arjessa? Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tulokset osoittavat, että jo pienet lapset rakentavat elettyä, koettua tilaansa ja suhdettaan fyysiseen tilaan kehollisesti, nonverbaalisesti ja verbaalisesti vertaisten kanssa neuvotellen ja toistensa toimintaa intensiivisesti havainnoiden. Lapset neuvottelevat yhdessä tuotetuista fyysiseen tilaan liittyvistä merkityksistä, asettavat rajoja sekä myös puolustavat fyysistä ja symbolista toiminta-aluettaan.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2012-12-28

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit