Pedagogiset toiminnat erityisryhmissä ja oppimisympäristön laatu
Avainsanat:
special group, erityisryhmä, learning environment, oppimisympäristö, intervention, interventio, pedagogy, pedagogiikkaAbstrakti
Tässä artikkelissa kuvataan erityisryhmien oppimisympäristön laatua ja erityisryhmissä toteutettavia pedagogisia toimintoja. Oppimisympäristön laatua arviointiin käyttämällä strukturoitua havainnointivälinettä, joka on kehitetty päiväkodin kasvattajien työvälineeksi erityistä tukea tarvitsevien lasten oppimisympäristön kehittämiseksi. Oppimisympäristön laadun arvioinnin suorittivat kiertävät erityislastentarhanopettajat. Pedagogisia menetelmiä ja niiden käyttöä kysyttiin erityislastentarhanopettajilta tutkimusta varten laaditulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kokonaisuutena oppimisympäristöjen laatu erityisryhmissä osoittautui korkeaksi. Tilajärjestelyt ja toiminnot erityisryhmissä olivat hyvin suunniteltuja ja lasten yksilölliset tarpeet huomioivia. Lasten ja kasvattajien välinen vuorovaikutus oli toimivaa ja kasvattajat olivat sitoutuneita toimintaan. Lasten kehityksen ja oppimisen seurantaan liittyvistä dokumentoinneista saatiin heikoimmat arviot. Erityisryhmien toiminnoissa korostuivat yleiset pedagogiset menetelmät, joiden käyttöä erityislastentarhanopettajat kuvasivat monipuolisesti. Interventioiden osuus toiminnoista oli noin kolmasosa, ja ne kohdistuivat pääsääntöisesti kielellisten ja motoristen taitojen harjaannuttamiseen. Sosiaaliseen ja emotionaaliseen kehitykseen liittyviä interventioita esiintyi harvemmin. Tosin yleisten pedagogisten toimintojen yhteydessä mainittiin usein niiden tavoitteena olevan vuorovaikutus- ja tunnetaitojen oppiminenTiedostolataukset
Julkaistu
2013-08-11
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2013 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.