Kirja kasvun välineenä – suomenkieliset ensikirjat 1970–2010-luvuilla
Avainsanat:
first book, picture book, child’s language development, early interactionAbstrakti
Ensikirjaa jaettiin Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 1979, kun neuvolajärjestelmä halusi sisällyttää äitiyspakkauksiin vauvoille kohdennetun kirjasen. Lapsen kielenkehityksen ja varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta kirjallisuuden avulla on sittemmin oltu kiinnostuneita tutkimuksen kentällä. Tässä artikkelissa tarkastellaan aluksi ensikirjan ja kuvakirjan määritelmiä. Tutkimus antaa käsityksen siitä, millaisia ensikirjoja Suomessa on ilmestynyt pääosin suomalaisilta tekijöiltä 1970–2010 vuosikymmeninä, ja artikkelissa painottuu kirjallisuudentutkimuksen näkökulma. Artikkelissa hahmotellaan yleisesti tutkimusten valossa lastenkirjojen mahdollisia yhteyksiä lapsen kielen kehitykseen ja tämän tukemiseen, ja miten näiden vuosikymmenten kasvatuspsykologinen kenttä ensikirjoissa näkyy. Ensikirjoja on ilmestynyt runsaasti, mutta aihealuetta on tutkittu suhteellisen vähänsiihen nähden, kuinka arkisen jokapäiväisestä ja lapsiperheiden parissa suositusta esineestä on kyse. Lastenkirjallisuuden tuntemus ja kirjojen pedagoginen käyttö kuuluvat
varhaiskasvattajan työnkuvaan; ne ovat olennainen työkalu kaiken ikäisten lasten parissa. Kvalitatiivinen tutkimukseni vauvan ensimmäisestä kirjasta on avaus varhaiskasvatuksen uusiin, kiehtoviin tutkimuksellisiin aihealueisiin. Kirjallisuus- ja sanataidekasvatus on parhaimmillaan pitkän linjan ennaltaehkäisevää työtä.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2014-08-27
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2014 Author & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.