Metodologisia haasteita ja kysymyksiä lasten tutkimushaastattelussa
Avainsanat:
methodology, metodologia, children under school age, alle kouluikäiset lapset, interview, haastattelu, narration, kerrontaAbstrakti
Tämä metodologinen artikkeli keskittyy alle kouluikäisten lasten yksilöhaastattelun prosessiin ja kulkuun. Artikkelimme osallistuu erityisesti monitieteisen lapsuudentutkimuksen alueella käytyyn keskusteluun lasten osallisuudesta ja ”äänen kuulemisesta” tutkimusprosesseissa. Pohdimme kerronnallisen haastattelun soveltuvuutta lasten näkökulman esille tuomisessa. Paneudumme artikkelissamme tarkastelemaan haastattelun rakentumista: miten se alkaa, mitä sen aikana tapahtuu sekä milloin ja miten haastattelu loppuu. Tarkastelumme pohjautuu Roosin väitöstutkimuksessa toteuttamiin haastatteluihin, joissa lapset kertoivat päiväkotiarjestaan. Tarkastelemme näitä haastatteluja erityisesti tutkijan ja tutkittavan vuorovaikutuksessa rakentaman prosessin näkökulmasta sen sijaan, että analysoisimme haastatteluissa tuotettuja sisällöllisiä teemoja. Otamme tarkasteluun erityisiä tilanteita, joissa on tapahtunut jotakin, joka suuntaa haastattelun kulkua uudella tavalla. Peilaamme huomioitamme myös aikaisempaan kirjallisuuteen ja laajennamme tarkastelua siten yhtä haastattelututkimusta laajemmaksi kuvaukseksi lasten haastattelututkimuksen haasteista, eduista ja mahdollisista karikoista. Tässä artikkelissa päädymme siihen, että lasten haastattelussa erilaisten vaiheiden erottaminen ei ole suoraviivaista, vaan tutustumisen ja tunnustelun prosessi jatkuu läpi haastattelun. Muuntuvuus ja hetkittäisyys ovat lasten haastatteluille luonteenomaisia, joten niihin valmistauduttaessa tarkkojen ennakkosuunnitelmien sijaan avoimuus ja väljyys ovat perustellumpia valintoja.Tiedostolataukset
Julkaistu
2014-08-27
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2014 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.