Matematiikkainterventio heikkojen ensiluokkalaisten oppimisen tukena
Avainsanat:
first class, ensimmäinen luokka, intensified instruction, harjoitusohjelma, low-achievement, heikot osaajat, mathematical skills, matemaattiset taidotAbstrakti
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Minäkin lasken! –harjoitusohjelman sovelluksen vaikuttavuutta ensimmäisen luokan heikkojen lasten oppimiseen. Koulun alussa matemaattisilta taidoiltaan heikommista lapsista (N=21) muodostettiin harjoitus- ja vertailuryhmät. Harjoitusryhmä sai lisäopetusta 45 minuuttia viikossa pienryhmässä kahdeksan kuukauden ajan. Lasten esimatemaattisia taitoja (suhde- ja lukujonotaidot) mitattiin harjoitusohjelman alussa ja lopussa sekä viivästetysti toisen luokan alussa. Tämän lisäksi arvioitiin lukukäsitteen ja laskutaidon hallintaa harjoitusohjelman päättyessä sekäviivästettynä mittauksena toisen luokan alussa. Tutkimuksen alussa harjoitusryhmä oli esimatemaattisilta taidoiltaan selvästi
vertailuryhmää jäljessä, erityisesti lukujonotaidoissa. Harjoitusryhmän lapset
saavuttivat vertailuryhmäläisiä varsinkin lukujonotaidoissa eikä ryhmien välillä ollut
eroa enää harjoitusjakson päättyessä. Lukukäsitteen ja laskutaidon hallinnassa
ryhmien välillä ei ollut eroa heti harjoitusjakson jälkeen eikä kuuden kuukauden
kuluttua sen päättymisestä. Ryhmien kehitys esimatemaattisissa taidoissa jatkui
harjoitusjakson päätyttyä samankaltaisena, harjoitusryhmän sisällä lasten
kehityksessä oli suuria eroja. Tutkimuksen perusteella ainakin osa koulun alussa matemaattisilta valmiuksiltaan
heikoimmista lapsista kykeni toteutetun harjoitusohjelman tuella saavuttamaan
ikätasonsa osaamista.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2014-08-27
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2014 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.