Matematiikkainterventio heikkojen ensiluokkalaisten oppimisen tukena 

Kirjoittajat

  • Eija Väisänen Helsingin yliopisto, Finland
  • Pirjo Aunio Helsingin yliopisto, Finland

Avainsanat:

first class, ensimmäinen luokka, intensified instruction, harjoitusohjelma, low-achievement, heikot osaajat, mathematical skills, matemaattiset taidot

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tutkittiin Minäkin lasken! –harjoitusohjelman sovelluksen vaikuttavuutta ensimmäisen luokan heikkojen lasten oppimiseen. Koulun alussa matemaattisilta taidoiltaan heikommista lapsista (N=21) muodostettiin harjoitus- ja vertailuryhmät. Harjoitusryhmä sai lisäopetusta 45 minuuttia viikossa pienryhmässä kahdeksan kuukauden ajan. Lasten esimatemaattisia taitoja (suhde- ja lukujonotaidot) mitattiin harjoitusohjelman alussa ja lopussa sekä viivästetysti toisen luokan alussa. Tämän lisäksi arvioitiin lukukäsitteen ja laskutaidon hallintaa harjoitusohjelman päättyessä sekä
viivästettynä mittauksena toisen luokan alussa. Tutkimuksen alussa harjoitusryhmä oli esimatemaattisilta taidoiltaan selvästi
vertailuryhmää jäljessä, erityisesti lukujonotaidoissa. Harjoitusryhmän lapset
saavuttivat vertailuryhmäläisiä varsinkin lukujonotaidoissa eikä ryhmien välillä ollut
eroa enää harjoitusjakson päättyessä. Lukukäsitteen ja laskutaidon hallinnassa
ryhmien välillä ei ollut eroa heti harjoitusjakson jälkeen eikä kuuden kuukauden
kuluttua sen päättymisestä. Ryhmien kehitys esimatemaattisissa taidoissa jatkui
harjoitusjakson päätyttyä samankaltaisena, harjoitusryhmän sisällä lasten
kehityksessä oli suuria eroja. Tutkimuksen perusteella ainakin osa koulun alussa matemaattisilta valmiuksiltaan
heikoimmista lapsista kykeni toteutetun harjoitusohjelman tuella saavuttamaan
ikätasonsa osaamista.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2014-08-27

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit