Osallisuuspuhetta integroidussa erityisryhmässä
Avainsanat:
participation, osallisuus, discourse analysis, diskurssianalyysi, subject position, subjektipositio, meaning forming, merkityksen muodostuminenAbstrakti
Tässä artikkelissa keskitytään lasten osallisuutta ja sen mahdollisuuksia kuvaavaan puheeseen ja sen kautta muodostuviin merkityksiin. Osallisuus nähdään tässä moniulotteisena käsitteenä, jonka keskiössä on lapsen kokemus mukana olosta ja vaikuttamisesta. Aineistona on neljä keväällä 2012 päiväkotien integroiduissa erityisryhmissä tuotettua haastattelua. Metodologisena lähestymistapana on diskurssianalyysi, joka on rakentunut kriittisen diskurssianalyysin ja diskursiivisen psykologian lähtökohtien sekä Wahlströmin (1992) käyttämän semanttisen mallin pohjalta. Johtopäätöksenä todetaan, että ryhmissä työskentelevien aikuisten puheesta voidaantavoittaa selvästi toisistaan erottuvia, lapselle ja aikuiselle annettujen subjektipositioiden määrittämiä diskursseja. Diskurssit ja vaihtuvissa konteksteissa muodostuvat osallisuuspuheen merkitykset voivat antaa viitteitä ryhmissä vallitsevasta pedagogisesta kulttuurista. Puhetapojen ja merkitysten tiedostaminen antaa aineksia
sekä ryhmän pedagogiikan reflektointiin käytännön työssä että laajempaan pedagogiseen keskusteluun varhaiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen kehittämiseksi.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2015-08-30
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2015 Author & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.