Vakaumukselliset vasut? Uskonto- ja katsomuskasvatuksen diskursiivinen rakentuminen varhaiskasvatussuunnitelmissa
Avainsanat:
early childhood education, varhaiskasvatus, religious and philosophical education, opetussuunnitelmat, curriculum, uskonto- ja katsomuskasvatus, discourse analysis, diskurssianalyysiAbstrakti
Artikkelissa tutkitaan suomalaisen varhaiskasvatuksen uskonto- ja katsomuskasvatuksen diskursiivista rakentumista varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii varhaiskasvatuksen uskontokasvatuksen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä on kriittinen diskurssianalyysi. Tutkimuksen aineistona ovat Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2003/2005), Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma (2007) ja neljän helsinkiläisen päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmat. Kyseisistä päiväkodeista yksi on kunnallinen ja kolme yksityistä, ja niillä kaikilla on toiminnassaan uskonnollinen lähtökohta. Tutkimuksen keskeinen tulos on, että varhaiskasvatussuunnitelmissa rakentuva uskonto- ja katsomuskasvatus on heterogeenistä ja osin ristiriitaista. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma tuottavat uskonto- ja katsomuskasvatuksesta hajanaisia ja keskenään ristiriitaisia diskursseja, joiden ohjausvaikutus yksikkötason vasuihin jää vähäiseksi. Tunnustuksellisten päiväkotien varhaiskasvatussuunnitelmat priorisoivat oman uskonnollisen ideologiansa uskontoja katsomuskasvatusta rakentaessaan ja huomioivat ylempien tasojen asiakirjat vasta toissijaisesti. Aineiston ainoa kunnallisen päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma puolestaan uusintaa ylempien asiakirjojen epätäsmällistä uskonto- ja katsomuskasvatusta. Samoin se Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tavoin sitoutuu luterilaisuuteen. Lisäksi kaikissa varhaiskasvatussuunnitelmissa ei-uskonnollinen katsomuskasvatus marginalisoidaan. Tulevaisuuden varhaiskasvatuksen asiakirjoissa uskonto- ja katsomuskasvatus tulisikin rakentaa selkeämmin lapsikeskeiseksi monikatsomukselliseksi kasvatukseksi, jossa luterilaisen uskontokasvatuksen hegemoniaa puretaan.Tiedostolataukset
Julkaistu
2015-12-01
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2015 Author & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.