Lasten yhteenkuuluvuuden rakentuminen päiväkotiarjen pienissä kertomuksissa
Avainsanat:
Narrative, kerronnallisuus, small stories, pienet kertomukset, day-care center, päiväkoti, the politics of belonging, yhteenkuuluvuuden politiikkaAbstrakti
Tutkimuksessa tarkastellaan, millaista lasten yhteenkuuluvuuden rakentuminen on päiväkotiarjen pienissä kertomuksissa. Tutkimus toteutettiin kahdessa päiväkodissa. Teoreettisena lähtökohtana oli yhteenkuuluvuuden politiikka, joka viittaa niihin mekanismeihin ja prosesseihin, joilla yhteenkuuluvuutta rakennetaan ja tuotetaan. Tutkimuksen metodologia pohjautui kerronnalliseen lähestymistapaan. Tutkimuksen aineisto muodostui kahdenlapsiryhmän arjessa tallennetuista vuorovaikutustilanteista lasten, päiväkodin työntekijöiden ja tutkijoiden välillä. Tutkijoiden tekemät havainnot ja tallenteet kirjoitettiin pienten kertomusten muotoon. Tutkimus osoittaa, että lasten yhteenkuuluvuutta rakennettiin kielellisillä, toiminnallisilla ja materiaalisilla tavoilla. Lasten yhteenkuuluvuutta tuotettiin suhteessa ystäviin, päiväkotiryhmään, päiväkodin työntekijöihin, perheen jäseniin sekä ympäröivään yhteiskuntaan. Sosiaalisten suhteiden ohella yhteenkuuluvuutta rakentavina mekanismeina nousivat esille materiaalinen ympäristö ja päiväkodin pedagogiset käytänteetTiedostolataukset
Julkaistu
2015-12-01
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2015 Author & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.