Työssäoppiminen koulutuksen ja työelämän rajavyöhykkeellä

Kirjoittajat

  • Tuulikki Ukkonen-Mikkola Tampereen yliopisto, Finland
  • Henriikka Turtiainen Tampereen yliopisto, Finland

Avainsanat:

learning at work, työssäoppiminen, boundary work, rajavyöhyketoiminta, activity system, toimintajärjestelmä, early childhood education, varhaiskasvatus, teacher training, opettajankoulutus

Abstrakti

Tutkimus liittyy Tampereen yliopiston koordinoimaan Varhaiskasvatuksen kumppanuusverkoston toimintaan. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää lastentarhanopettajaopiskelijoiden työssäoppimisprosessin aikana yliopiston ja päiväkodin
rajavyöhykkeellä tapahtuvaa toimintaa. Tutkimus kiinnittyy teoreettisesti rajavyöhyketoimintaan ja rajavyöhykettä jäsennetään Engeströmin kuvaaman toimintajärjestelmän osatekijöiden avulla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto koostuu opiskelijoiden, mentoreiden ja opettajien haastatteluista,
Kumppanuuspäiväkotiverkoston ohjausryhmän focus group -haastattelusta sekä
opiskelijoiden kirjoitelmista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rajavyöhyketoiminta toteutuu monella tavalla yliopiston ja päiväkodin kohtaamisessa opiskelijoiden työssäoppimisen aikana. Yhteiseen tavoitteeseen pyrkimistä, joka on opiskelijan
asiantuntijuuden kehittyminen, helpottivat organisaatioiden yhteinen varhaiskasvatuksen orientaatio ja toimijoiden sitoutuminen. Rajavyöhykkeellä ilmeni myös
ristiriitoja ja kehittämiskohteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen prosessin ja koko lastentarhanopettajakoulutuksen kehittämisessä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2016-08-16

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit