Työssäoppiminen koulutuksen ja työelämän rajavyöhykkeellä
Avainsanat:
learning at work, työssäoppiminen, boundary work, rajavyöhyketoiminta, activity system, toimintajärjestelmä, early childhood education, varhaiskasvatus, teacher training, opettajankoulutusAbstrakti
Tutkimus liittyy Tampereen yliopiston koordinoimaan Varhaiskasvatuksen kumppanuusverkoston toimintaan. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää lastentarhanopettajaopiskelijoiden työssäoppimisprosessin aikana yliopiston ja päiväkodinrajavyöhykkeellä tapahtuvaa toimintaa. Tutkimus kiinnittyy teoreettisesti rajavyöhyketoimintaan ja rajavyöhykettä jäsennetään Engeströmin kuvaaman toimintajärjestelmän osatekijöiden avulla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto koostuu opiskelijoiden, mentoreiden ja opettajien haastatteluista,
Kumppanuuspäiväkotiverkoston ohjausryhmän focus group -haastattelusta sekä
opiskelijoiden kirjoitelmista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että rajavyöhyketoiminta toteutuu monella tavalla yliopiston ja päiväkodin kohtaamisessa opiskelijoiden työssäoppimisen aikana. Yhteiseen tavoitteeseen pyrkimistä, joka on opiskelijan
asiantuntijuuden kehittyminen, helpottivat organisaatioiden yhteinen varhaiskasvatuksen orientaatio ja toimijoiden sitoutuminen. Rajavyöhykkeellä ilmeni myös
ristiriitoja ja kehittämiskohteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työssäoppimisen prosessin ja koko lastentarhanopettajakoulutuksen kehittämisessä.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2016-08-16
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2016 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.