Emotional support constructing high quality scaffolding in day care
Avainsanat:
tunnetuki, ohjausvuorovaikutuksen laatu, keskusteleva lukeminen, varhaiskasvatusAbstrakti
Tässä artikkelissa ohjausvuorovaikutuksen laatua tarkastellaantunnetuen näkökulmasta, koska tunnetuki on lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta keskeistä. Tavoitteenamme oli kehittää systemaattinen
havainnointimenetelmä syventämään ymmärrystä tunnetuesta
vuorovaikutusprosesseissa. Tunnetukiluokittelu kehitettiin moniulotteisen
Classroom Assessment Scoring System-menetelmän pohjalta käyttäen
videoaineistoja neljän varhaiskasvattajan lukuhetkistä. Valmiin tunnetukiluokittelun
avulla havainnoimme kahden varhaiskasvattajan tunnetukea keskustelevan
lukemisen periaatteita noudattavan Jänistarinat-intervention aikana, tunnetuen
vaihtelua yksittäisissä lukuhetkissä sekä tunnetuen tyypillisiä ilmenemismuotoja.
Tutkimusaineistoksi valittiin molemmilta varhaiskasvattajilta kolme videota, jotka
analysoitiin rinnakkaishavainnointina. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat
tarjosivat pääosin myönteistä tai neutraalia tunnetukea, kielteisen tunnetuen
jäädessä vähäiseksi. Toisella varhaiskasvattajalla johdonmukaiset, oppimista tukevat
ohjausjaksot olivat pidempiä ja niitä oli enemmän kuin toisella. Lukuhetkissä ilmeni
myös epäjohdonmukaisuutta eli jatkuvaa vaihtelua myönteisen, neutraalin ja
kielteisen tunnetuen välillä sekä ei-tavoiteltavaa johdonmukaisuutta, jolloin
tunnetuki jumiutui kielteisen ja neutraalin vaihteluksi. Myönteinen tunnetuki ilmeni
tyypillisesti eläytyvänä lukemisena, myönteisenä palautteena ja kannustavina
ilmeinä. Kielteinen tunnetuki ilmeni tyypillisesti joustamattomuutena lasten
näkökulmille. Tulokset korostavat keskeisiä tunnetukeen liittyviä ilmiöitä, joiden
aikaisempaa vahvempi huomioiminen rakentaa laadukasta ohjausvuorovaikutusta.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2016-08-16
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2016 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.