Emotional support constructing high quality scaffolding in day care

Kirjoittajat

  • Anu Kajamies University of Turku, Finland
  • Aino Mattinen University of Turku and Niilo Mäki Institute, Jyväskylä, Finland
  • Maria-Loviisa Kaurila University of Turku, Finland
  • Emma Lehtonen University of Turku, Finland

Avainsanat:

tunnetuki, ohjausvuorovaikutuksen laatu, keskusteleva lukeminen, varhaiskasvatus

Abstrakti

Tässä artikkelissa ohjausvuorovaikutuksen laatua tarkastellaan
tunnetuen näkökulmasta, koska tunnetuki on lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta keskeistä. Tavoitteenamme oli kehittää systemaattinen
havainnointimenetelmä syventämään ymmärrystä tunnetuesta
vuorovaikutusprosesseissa. Tunnetukiluokittelu kehitettiin moniulotteisen
Classroom Assessment Scoring System-menetelmän pohjalta käyttäen
videoaineistoja neljän varhaiskasvattajan lukuhetkistä. Valmiin tunnetukiluokittelun
avulla havainnoimme kahden varhaiskasvattajan tunnetukea keskustelevan
lukemisen periaatteita noudattavan Jänistarinat-intervention aikana, tunnetuen
vaihtelua yksittäisissä lukuhetkissä sekä tunnetuen tyypillisiä ilmenemismuotoja.
Tutkimusaineistoksi valittiin molemmilta varhaiskasvattajilta kolme videota, jotka
analysoitiin rinnakkaishavainnointina. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat
tarjosivat pääosin myönteistä tai neutraalia tunnetukea, kielteisen tunnetuen
jäädessä vähäiseksi. Toisella varhaiskasvattajalla johdonmukaiset, oppimista tukevat
ohjausjaksot olivat pidempiä ja niitä oli enemmän kuin toisella. Lukuhetkissä ilmeni
myös epäjohdonmukaisuutta eli jatkuvaa vaihtelua myönteisen, neutraalin ja
kielteisen tunnetuen välillä sekä ei-tavoiteltavaa johdonmukaisuutta, jolloin
tunnetuki jumiutui kielteisen ja neutraalin vaihteluksi. Myönteinen tunnetuki ilmeni
tyypillisesti eläytyvänä lukemisena, myönteisenä palautteena ja kannustavina
ilmeinä. Kielteinen tunnetuki ilmeni tyypillisesti joustamattomuutena lasten
näkökulmille. Tulokset korostavat keskeisiä tunnetukeen liittyviä ilmiöitä, joiden
aikaisempaa vahvempi huomioiminen rakentaa laadukasta ohjausvuorovaikutusta.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2016-08-16

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit