Konsultoivan varhaiserityisopettajan perhelähtöiset toimintatavat

Kirjoittajat

  • Anja Rantala Jyväskylän yliopisto, Finland
  • Sanna Uotinen Jyväskylän yliopisto, Finland
  • Eija Räikkönen Jyväskylän yliopisto, Finland

Avainsanat:

Consultative early childhood special education teacher, Konsultoiva varhaiserityisopettaja, family-centered work, perhelähtöinen yhteistyö, ecocultural theory, ekokulttuurinen teoria, work practice, toimintatapa

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan konsultoivien varhaiserityisopettajien yhteistyötä lapsen vanhempien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten konsultoivat varhaiserityisopettajat toteuttavat perhelähtöistä työtä. Lisäksi tarkasteltiin, miten konsultoivan varhaiserityisopettajan mahdollisuus vaikuttaa omaan toimintatapaansa perheiden kanssa on yhteydessä työn perhelähtöisyyteen. Tutkimuksen aineisto on kerätty kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille Suomen varhaiserityisopettajille, jotka tekevät konsultoivaa työtä ilman omaa lapsiryhmää (N = 637). Kyselyyn vastasi 368 varhaiserityisopettajaa (58 %). Perhelähtöisen työn ulottuvuuksia muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä: perheen hyvinvoinnin huomioiminen, rohkaisu lapsen tukemiseen kotona, tiedon jakaminen, sekä yhteinen suunnittelu ja arviointi. Tutkimuksessa tuli esille, että kaiken kaikkiaan varhaiserityisopettajat toteuttivat työtään varsin perhelähtöisesti. Ulottuvuuksista eniten toteutettiin tiedon jakamista ja vähiten perheen hyvinvoinnin huomioimista. Ammattilaisen mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä vanhempien kanssa oli myönteisesti yhteydessä siihen, kuinka perhelähtöisesti toimittiin. Lasten ja perheiden palvelujärjestelmän kokonaisuutta kehitettäessä tulee miettiä, missä määrin perheen hyvinvoinnin tukemisen tulisi olla osa varhaiserityisopettajan työtä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2018-09-12

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit