Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Avainsanat:
early childhood education, mediakasvatus, technology enhanced learning, teknologiakasvatus, media education, tieto- ja viestintäteknologia, technology education, varhaiskasvatusAbstrakti
Tässä artikkelissa esitellään laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisen malli varhaiskasvatukseen jaesiopetukseen. Malli koostuu kolmesta orientaatioalueesta: oppimisteknologiasta, mediakasvatuksesta ja teknologiakasvatuksesta. Jokainen orientaatioalueista lähestyy tieto- ja viestintäteknologiaa eri näkökulmasta ja niistä muodostuvan kokonaisuuden tarkoituksena on tukea lasten toimijuutta suhteessa tieto- ja
viestintäteknologiaan tässä ja nyt sekä tulevaisuussuuntautuneesti. Tieto- ja
viestintäteknologia ymmärretään artikkelissa laitteita ja sovelluksia laajempana ilmiönä ja tarkastelun kohteeksi nostetaan myös siihen liittyvät kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet. Esitetyt näkökulmat tukeutuvat vahvasti varhaiskasvatuksen pedagogisiin traditioihin ja ominaispiirteisiin, joista keskiössä on
erityisesti holistisuus. Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisen mallia havainnollistetaan päiväkodeissa toteutettujen projektien ja
käytänteiden kautta. Teoreettiset avaukset ja konkreettiset menetelmät käyvät vuoropuhelua Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) sekä Esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden (2016) linjausten kanssa läpi koko artikkelin.
Tiedostolataukset
Julkaistu
2020-02-15
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2020 Author & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.