Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

Kirjoittajat

  • Pekka Mertala University of Oulu, Finland

Avainsanat:

early childhood education, mediakasvatus, technology enhanced learning, teknologiakasvatus, media education, tieto- ja viestintäteknologia, technology education, varhaiskasvatus

Abstrakti

Tässä artikkelissa esitellään laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisen malli varhaiskasvatukseen ja
esiopetukseen. Malli koostuu kolmesta orientaatioalueesta: oppimisteknologiasta, mediakasvatuksesta ja teknologiakasvatuksesta. Jokainen orientaatioalueista lähestyy tieto- ja viestintäteknologiaa eri näkökulmasta ja niistä muodostuvan kokonaisuuden tarkoituksena on tukea lasten toimijuutta suhteessa tieto- ja
viestintäteknologiaan tässä ja nyt sekä tulevaisuussuuntautuneesti. Tieto- ja
viestintäteknologia ymmärretään artikkelissa laitteita ja sovelluksia laajempana ilmiönä ja tarkastelun kohteeksi nostetaan myös siihen liittyvät kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet. Esitetyt näkökulmat tukeutuvat vahvasti varhaiskasvatuksen pedagogisiin traditioihin ja ominaispiirteisiin, joista keskiössä on
erityisesti holistisuus. Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisen mallia havainnollistetaan päiväkodeissa toteutettujen projektien ja
käytänteiden kautta. Teoreettiset avaukset ja konkreettiset menetelmät käyvät vuoropuhelua Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) sekä Esiopetuksen
opetussuunnitelman perusteiden (2016) linjausten kanssa läpi koko artikkelin.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2020-02-15