“Haasteet on monesti ratkaistavissa hyvällä asenteella ja yhteistyöllä” Kulttuurisensitiivisyys esiopetusryhmän kasvattajien puheessa omasta työstään
Avainsanat:
inclusion, inkluusio, cultural diversity, kulttuurinen moninaisuus, pre-primary education, esiopetus, cultural sensitivity, kulttuurisensitiivisyysAbstrakti
Varhaiskasvatusympäristöissä on aiempaa enemmän lapsia, joiden äidinkieli ei ole suomi ja jotka tulevat erilaisista kulttuurisista taustoista. Esiopetussuunnitelman perusteissa esiopetuksen toimintaa kehotetaan kehittämään inklusiiviseen ja kulttuurista monimuotoisuutta huomioivaan suuntaan. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, miten kulttuurisensitiivisyys näkyy esiopetusryhmän kasvattajien puheessa omasta työstään. Kulttuurisensitiivinen opetus ja kasvatus voidaan käsittää inkluusion sisarkäsitteeksi, sillä se tuo esille inkluusion arvopohjan ja sitoutuu laajaan inkluusiokäsitykseen (Taylor & Sobel, 2011). Tutkimuksen aineiston muodostaa virikekuvan äärellä käyty teemahaastattelu yhden esiopetusryhmän kasvattajien kanssa. Aineistoa analysoitiin hermeneuttisen metodin avulla. Analyysin tuloksena löytyi kaksi teemaa: lasten yksilöllisyyden tukeminen sekä vanhempien ja lähiympäristön toimijoiden kanssa tehtävä yhteistyö. Näiden kahden teeman avulla kuvataan, kuinka kasvattajien kulttuurisensitiivisyys näkyy esiopetusryhmän toiminnassa. Tulosten perusteella olennaista on kasvattajien yhteinen pedagoginen näkemys ryhmän toiminnasta sekä lapsiin ja perheisiin suhtautumisesta. Jännitteitä esiopetusryhmän kasvattajien kulttuurisensitiiviseen työskentelyyn tuovat puutteelliset resurssit, kielitaidon puute sekä kulttuurien väliset erot.Tiedostolataukset
Julkaistu
2021-12-21
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2021 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.