”Lapsista näkee, että me tehdään tämä hyvin”: Sosioemotionaalisen hyvinvoinnin toimintakulttuuri päiväkodissa
Avainsanat:
social-emotional wellbeing, sosioemotionaalinen hyvinvointi, working culture, toimintakulttuuri, co-operative inquiry, yhteistutkijuus, positive approach, positiivinen lähestymistapaAbstrakti
Varhaiskasvattajien sosioemotionaalinen työhyvinvointi on hiljattain noussut esiin tärkeänä varhaiskasvatuksen laatuun vaikuttavana tekijänä. Artikkelissa raportoidaan viiden päiväkodin kasvattajatiimin kanssa yhteistutkijuuden (co-operative inquiry) metodologialla toteutettu tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset kokemukset ja tekijät päiväkotiympäristössä edistävät sosioemotionaalista hyvinvointia ja kuinka toimintakulttuuria voi kehittää hyvinvointia tukevaksi. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä ja yhteistutkijuusprosessissa ja analysoitiin positiiviseen lähestymistapaan nojaavan teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset korostavat sosioemotionaalisen hyvinvoinnin koostuvan arjen hyvistä hetkistä, joissa koetaan luottamusta, ymmärrystä ja hyväksyntää. Sosioemotionaalista hyvinvointia tukevana tekijänä esiin nousee arvostava ja myötätuntoinen tykkäämisen kulttuuri. Yhteisölle tärkeiden hyvinvoinnin tekijöiden tunnistaminen vuorovaikutuksessa todettiin tärkeäksi toimintakulttuurin kehittämisessä.Tiedostolataukset
Julkaistu
2021-12-21
Numero
Osasto
Vertaisarvioidut artikkelit
Lisenssi
Copyright (c) 2021 Authors & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Association for Finnish Early Childhood Education
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.