Pedagogiikkaa poikkeusaikana – päiväkotien varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteuttamisesta COVID-19-pandemian aikana

Kirjoittajat

Avainsanat:

COVID-19-pandemia, varhaiskasvatus, pedagogiikka

Abstrakti

Keväällä 2020 COVID-19-pandemian aiheuttama poikkeustila loi uudenlaiset olosuhteet myös varhaiskasvatustyölle. Tässä tutkimuksessa selvitetään päiväkotien varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteuttamisesta poikkeusaikana. Aineistona tutkimuksessa ovat varhaiskasvatushenkilöstön kirjoittamat päiväkirjat (n = 14), joissa he kuvaavat omaa ja tiimin toimintaa poikkeusaikana. Tulosten mukaan poikkeusajalle muodostuneet olosuhteet toivat pedagogiikan toteuttamiselle sekä mahdollisuuksia että esteitä ja ohjasivat kehittämään pedagogiikan toteuttamista tilanteeseen sopivaksi. Poikkeusaikana havaittiin neljä kronologista vaihetta, joissa mahdollisuudet, esteet ja pedagogiikan kehittäminen näyttäytyivät hieman eri tavoin. Tulosten mukaan selkeät toimintamallit ja tavoitteet, henkilöstön vuorovaikutuksen ylläpitäminen sekä varhaiskasvatushenkilöstön eriytyvän osaamisen hyödyntäminen edistävät laadukkaan varhaiskasvatuksen ja pedagogiikan toteuttamista myös poikkeusaikoina.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2021-12-21

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit