”Siellä on ylimääräistä resurssia, jota mä voin tarvittaessa siirtää” - Talous ja päiväkodin johtajien työ

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.58955/jecer.127459

Avainsanat:

johtaminen, ohjaus, sosiomateriaalisuus, varhaiskasvatus

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan varhaiskasvatuksen ohjausta päiväkodin johtajien arkipäivän työssä. Perinteisesti varhaiskasvatuksen ohjausta on lähestytty sektorikohtaisesti varhaiskasvatuslaista ja eri tasoisista varhaiskasvatussuunnitelmista käsin. Sektorikohtaisen ohjauksen tarkastelu ei kuitenkaan auta ymmärtämään arjen tilanteissa syntyvää ristivetoa sektorikohtaisen ohjauksen ja muun ohjauksen välillä. Tutkimuksessamme huomio kiinnitetään ohjausvälineisiin ja niiden välisiä suhteita järjestelevien päiväkodin johtajien työhön. Hyödynnämme tässä kehkeymän käsitettä. Keskitymme siihen, millaisia kehkeymiä institutionaaliset dokumentit ja niihin kytkeytyvät rationaliteetit muodostavat päiväkodin johtajien työssä. Analysoimme valtion ja kunnan ohjausasiakirjoissa, kuten talous-, suunnitelma- ja päätösasiakirjoissa sekä päiväkodin johtajien kalenterimerkintöihin tukeutuvassa haastattelupuheessa muodostuvia sosiomateriaalisia suhteita ja niiden seurauksia. Artikkelissa kehkeymän käsite tekee näkyväksi, kuinka varhaiskasvatussuunnitelma väistyy taloudellisen ohjauksen tieltä ja työhyvinvointi lokeroituu työolosuhteista irralliseksi asiaksi päiväkotiympäristön ulkopuolelle.

Lähdeviitteet

Alexiadou, N., Hjelmér, C., Laiho, A., & Pihlaja, P. (2022). Early childhood education and care policy change: Comparing goals, governance, and ideas in Nordic contexts. A Journal of Comparative and International Education, 1–18. https://doi.org/10.1080/03057925.2022.2092451

Alila, K. (2013). Varhaiskasvatuksen laadun ohjaus ja ohjauksen laatu: Laatupuhe varhaiskasvatuksen valtionhallinnon ohjausasiakirjoissa 1972–2012 [Väitöskirja, Tampereen yliopisto]. Acta Universitatis Tamperensis, 1824.

Alila, K., Eskelinen, M., Estola, E., Kahiluoto, T., & Kinos, J. (2014). Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat: Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi (Työryhmämuistioita ja selvityksiä, 2014:12). Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/75258

Ashton, E. (2014). I’ve got my EYE on you: Schooled readiness, standardized testing, and developmental surveillance. Canadian Children, 39(1), 3–24. https://doi-org.libproxy.tuni.fi/10.18357/jcs.v39i1.15243

Belli, R., & Callegaro, M. (2009). The emergence of calendar interviewing: A theoretical and empirical rationale. Teoksessa R. F. Belli, F. P. Stafford & D. F. Alwin (Toim.), Calendar and time diary (s. 31–52). Sage. https://doi.org/10.4135/9781412990295.d5

Braun, A., Maguire, M., & Ball, S. J. (2010). Policy enactments in the UK secondary school: Examining policy, practice, and school positioning. Journal of Education Policy, 25(4), 547–560. https://doi.org/10.1080/02680931003698544

Buchanan, I. (2021). Assemblage theory and method. Bloomsbury Academic.

Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Merrill.

Dean, M. (1999). Governmentality: Power and rule in modern society. Sage.

DeLanda, M. (2006). A new philosophy of society assemblage theory and social complexity. Continuum.

DeLanda, M. (2016). Assemblage theory. Edinburgh University Press.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1988). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia. Athlone Press.

Ecclestone, K., & Brunila, K. (2015). Governing emotionally vulnerable subjects and ”therapisation” of social justice. Pedagogy, Culture & Society, 23(4), 485–506. https://doi.org/10.1080/14681366.2015.1015152

Eerola-Pennanen, P., Vuorisalo, M., & Raittila, R. (2017). Johdatus varhaiskasvatukseen. Teoksessa M. Koivula, A. Siippainen & P. Eerola-Pennanen (Toim.), Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia (s. 21–35). Vastapaino.

Ferraris, M. (2013). Documentality. Why is it necessary to leave traces? Fordham University Press.

Gorur, R. (2018). Escaping numbers? Intimate accounting, informed publics and the uncertain assemblages of authority and non-authority. Science and Technology Studies, 31(4), 89–108. https://doi.org/10.23987/sts.56745

Harjula, H., & Prättälä, K. (2015). Kuntalaki: Tausta ja tulkinnat. Talentum.

Herranen, O. (2015). Uusi julkisjohtaminen ja valtion tuottavuusohjelman kova ydin. Hallinnon tutkimus, 34(1), 27–42.

Hjelt, H., & Karila, K. (2021). Varhaiskasvatustyön johtamisen paradoksit. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 97–119.

Hujala, E., & Alila, K. (2022). Leadership in the changing context of Finnish early childhood education. Teoksessa H. Harju-Luukkainen, J. Kangas & S. Garvis (Toim.), Finnish early childhood education and care: A multi-theoretical perspective on research and practice (s. 227–239). Springer. https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/reader.action?docID=7008474&ppg=234

Jackson, A. Y., & Mazzei, L. A. (2013). Plugging one text into another: Thinking with theory in qualitative research. Qualitative Inquiry, 19(4), 261–271. https://doi.org/10.1177/1077800412471510

Kaisto, J. (2010). Kääntämisen sosiologia hallinnan analytiikan työkaluna. Teoksessa J. Kaisto & M. Pyykkönen (Toim.), Hallintavalta. Sosiaalisen, politiikan ja talouden kysymyksiä (s. 7–24). Gaudeamus.

Kilderry, A. (2015). The intensification of performativity in early childhood education. Journal of curriculum studies, 47(5), 633–652. https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1052850

Kim, K. (2016). Teaching to the data collection? (Un)intended consequences of online child assessment system,” teaching strategies GOLD.” Global Studies of Childhood, 6(1), 98–112. https://doi.org/10.1177/2043610615627925

Kinnari, H. (2020). Elinikäinen oppiminen ihmistä määrittämässä: Genealoginen analyysi EU:n, OECD:n ja UNESCOn politiikasta [Väitöskirja, Turun yliopisto]. Kasvatusalan tutkimuksia, 81. Suomen kasvatustieteellinen seura.

Kuntalaki. (410/2015). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20150410

Lundqvist, L. (1992). Förvaltning, stat och samhälle. Studentlitteratur.

Miller, P., & Rose, N. (2010). Miten meitä hallitaan. (Suom. R. Suikkanen.) Vastapaino.

Oikarinen, T., Voutilainen, T., Mutanen, A., & Muukkonen, M. (2018). Kunnallinen itsehallinto valtion puristuksessa (Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisu, 107). Kunnallisalan kehittämissäätiö.

Ojala, S., Koskinen-Sandberg, P., & Mustosmäki, A. (2019). Ilkka Insinöörille yli 13 000 euroa Sari Sairaanhoitajaa enemmän? Sukupuolten ansioerojen kaventaminen vaatii aktiivista ohjausta. Yhteiskuntapolitiikka, 84(5–6), 640–646.

Opetushallitus. (2014). Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (Määräykset ja ohjeet, 2016: 1). Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf

Opetushallitus. (2022). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Määräykset ja ohjeet, 2022:2a). Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf

Oulasvirta, L., Ohtonen, J., & Stenvall, J. (2002). Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus. Tasapainoista ratkaisua etsimässä (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja, 2002:19). Sosiaali- ja terveysministeriö.

Paananen, M. (2017). Imaginaries of early childhood education: Societal roles of early childhood education in an era of accountability [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Helsinki Studies in Education.

Paananen, M. (2019). Fluctuating child-staff ratio: Governing by numbers in Finnish early childhood education. International Studies in Sociology of Education, 29(1–2), 158–176. https://doi-org.libproxy.tuni.fi/10.1080/09620214.2019.1692688

Paananen, M., & Grieshaber, S. (2022). Policies of interlude and interruption: Stories of governance as an assemblage. Journal of Education Policy, 1–19. https://doi.org/10.1080/02680939.2021.2021296

Paananen, M., & Tammi, T. (2017). Työn kuormittavuuden kokemusten, työn tehostamisen ja sairauspoissaolojen moniulotteiset yhteydet lastentarhanopettajan työssä. Journal of Early Childhood Education Research, 6(1), 43–60.

Paakkari, A. (2020). Entangled devices: An ethnographic study of students, mobile phones and capitalism [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Helsinki Studies in Education.

Palkoaho, M. (2022, 8. syyskuuta). Helsingin päiväkodit vajosivat syvään kriisiin: ”Ei ole tarjota muuta kuin tilat”. Helsingin Sanomat.

Perusopetuslaki. (628/1998). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Reimer, M., & Matthes, B. (2007). Collecting event histories with truetales: Techniques to improve autobiographical recall problems in standardized interviews. Quality & Quantity, 41(5), 711–735. https://doi.org/10.1007/s11135-006-9021-y

Roberts-Holmes, G. (2015). The” datafication” of early years pedagogy: ”If the teaching is good, the data should be good and if there’s bad teaching, there is bad data”. Journal of Education Policy, 30(3), 302–315. https://doi.org/10.1080/02680939.2014.924561

Rogers, M., Dovigo, F., & Doan, L. (2020). Educator identity in a neoliberal context: Recognising and supporting early childhood education and care educators. European Early Childhood Education Research Journal, 28(6), 806–822. https://doi-org.libproxy.tuni.fi/10.1080/1350293X.2020.1836583

Siippainen, A. (2018). Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio. Etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuoropäiväkodissa [Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto]. JYU Dissertations 4.

Toiviainen, S., & Brunila, K. (2021). Emerging multi-professional assemblages of precision guidance producing the resilient and future-oriented citizen. Nordic Journal of Transitions, Careers, and Guidance, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.16993/njtcg.28

Varhaiskasvatusasetus. (753/2018). https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180753

Varhaiskasvatuslaki. (540/2018). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540

Vedung, E. (1998). Policy instruments. Typologies and theories. Teoksessa M.-L. Bemelmans-Videc, R. C. Rist & E. Vedung (Toim.), Carrots, sticks and sermons (s. 21–58). Transaction.

Watson, K., Millei, Z., & Petersen, E. B. (2015). ”Special” non-human actors in the ”inclusive” early childhood classroom: The wrist band, the lock, and the scooter board. Global Studies of Childhood, 5(3), 266–278. https://doi.org/10.1177/2043610615597141

Yazejian, N., & Iruka, I. U. (2015). Associations among tiered quality rating and improvement system supports and quality improvement. Early Childhood Research Quarterly, 30, 255–265. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2014.05.005

Ylitapio-Mäntylä, O., Uusiautti, S., & Määttä, K. (2012). Critical viewpoint to early childhood education teachers' well-being at work. Journal of New Results in Science, 9, 458–483.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2023-08-10

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit