Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.58955/jecer.131857

Avainsanat:

valtakunnallinen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu, esiopetus, varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen opettajat

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valtakunnalliseen kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneiden opettajien käsityksiä siitä, miten viisivuotiaiden lasten esiopetus ja varhaiskasvatus eroavat toisistaan. Lisäksi selvitettiin, vaihtelevatko opettajien käsitykset tiettyjen esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen rakennetekijöiden (opettajan työkokemus, lapsiryhmän henkilöstön määrä, lapsiryhmän ikäjakauma ja kunnan koko) suhteen. Tutkimuksen aineistona oli 363 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeiluryhmän varhaiskasvatuksen opettajan kyselyvastaukset, joita analysoitiin monimenetelmällisesti. Tulokset osoittivat, että suurin osa opettajista näki eroja viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen välillä, mutta samalla merkittävä osa opettajista ei kokenut eroa. Opettajien avoimissa kyselyvastauksissa kuvaamat erot luokiteltiin kahteen yläluokkaan: esiopetuksen organisointi ja toiminta (yhdeksän alaluokkaa) sekä lasten taitojen harjoittaminen (kuusi alaluokkaa). Eniten eroa nähtiin siinä, että viisivuotiaiden lasten esiopetus koettiin tavoitteellisemmaksi ja suunnitelmallisemmaksi kuin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatus. Opettajien käsitykset erosivat opettajan työkokemuksen, lapsiryhmän henkilöstön määrän, lapsiryhmän ikäjakauman ja kunnan koon suhteen tiettyjen alaluokkien osalta.

Lähdeviitteet

Aina, O. E. (2001). Maximizing learning in early childhood multiage classrooms: Child, teacher, and parent perceptions. Early Childhood Education Journal, 28, 219–224. https://doi.org/10.1023/A:1009590724987

Broström, S. (2006). Curriculum in preschool. International Journal of Early Childhood, 38(1), 65–77. https://doi.org/10.1007/BF03165978

Broström, S. (2012). Curriculum in preschool: Adjustment or a possible liberation? Nordisk barnehageforskning, 5. https://doi.org/10.7577/nbf.419

Broström, S. (2017). A dynamic learning concept in early years’ education: A possible way to prevent schoolification. International Journal of Early Years Education 25(1), 3–15. https://doi.org/10.1080/09669760.2016.1270196

Camilli, G., Vargas, S., Ryan, S. & Barnett, W. S. (2010). Meta-analysis of the effects of early education interventions on cognitive and social development. The Teachers College Record, 112(3), 579–620. https://doi.org/10.1177/0161468110112003

Cigala, A., Venturelli, E. & Bassetti, M. (2019). Reflective practice: A method to improve teachers’ well-being. A longitudinal training in early childhood education and care centers. Frontiers in Psychology 10, 2574. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02574

Cohen, D. K. & Hill, H. C. (2000). Instructional policy and classroom performance: The mathematics reform in California. Teachers College Record, 102(2), 294–343. https://doi.org/10.1111/0161-4681.00057

Edwards, S., Blaise, M. & Hammer, M. (2009). Beyond developmentalism? Early childhood teachers’ understandings of multiage grouping in early childhood education and care. Australasian Journal of Early Childhood 34(4), 55–63. https://doi.org/10.1177/183693910903400408

Einarsdottir, J., Purola, A-M., Johansson, E. M., Broström, S. & Emilson, A. (2015). Democracy, caring and competence: Values perspectives in ECEC curricula in the Nordic countries. International Journal of Early Years Education, 23(1), 97–114. https://doi.org/10.1080/09669760.2014.970521

Elo, S. & Kyngäs, H. A. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–15. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x

Feldman, A. 2000. Decision making in the practical domain: A model of practical conceptual change. Science Education, 84(5), 606–623. https://doi.org/10.1002/1098-237X(200009)84:5<606::AID-SCE4>3.0.CO;2-R

Fullan, M. (2016). The NEW meaning of educational change (5th ed.). Teachers College Press.

Gordon, A. M. & Browne, K. W. (2014). Types of programs. Teoksessa L. Ganster (toim.), Beginnings and beyond: Foundations in early childhood education (9. painos, s. 39–63). Wadsworth - Cengage Learning.

Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 8(3), 381–391. https://doi.org/10.1080/135406002100000512

Huberman, M. (1992). Teacher development and instructional mastery. Teoksessa A. Hargreaves & M. Fullan (toim.), Understanding teacher development (s. 216-241). Longman Publishers.

Izadi, R., Sarvimäki, M. & Harjunen, O. (2022). Impact of preschool on school preparedness: Evidence from a nationwide RCT in Finland. AEA RCT Registry. https://doi.org/10.1257/rct.8061-2.1

Karila, K. (2012). A Nordic perspective on early childhood education and care policy. European Journal of Education, 47(4), 584–595. https://doi.org/10.1111/ejed.12007

Karila, K., Eerola, P., Alasuutari, M., Kuukka, A. & Siippainen, A. (2017). Varhaiskasvatuksen järjestämisen puhekehykset kunnissa. Yhteiskuntapolitiikka, 82(4), 392–403. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102450267

Karila, K., Kosonen, T. & Järvenkallas, S. (2017). Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekartta vuosille 2017–2030. Suuntaviivat varhaiskasvatukseen osallistumisasteen nostamiseen sekä päiväkotien henkilöstön osaamisen, henkilöstörakenteen ja koulutuksen kehittämiseen (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:30). Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80221/okm30.pdf

Kirk, D. & Macdonald, D. (2001). Teacher voice and ownership of curriculum change. Journal of Curriculum Studies, 33, 551–561. http://dx.doi.org/10.1080/00220270010016874

Koivula, M., Salminen, J., Rautamies, E. & Rutanen, N. (2022). The quality of an expert teacher’s and a student teacher’s pedagogical interactions in early childhood education and care examined through the CLASS lens. Journal of Early Childhood Education Research 11(1), 123–150. https://journal.fi/jecer/article/view/114010/67207

Krokfors, L. M. (2017). Opetussuunnitelman pedagogiset mahdollisuudet – opettajat uuden edessä. Teoksessa T. Autio, L. Hakala & T. Kujala (toim.), Opetussuunnitelmatutkimus: Keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen (s. 247–267). Tampereen yliopistopaino. http://hdl.handle.net/10138/308899

Laki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta (1046/2020). https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20201046

Leseman, P. P. M. (2009). Integrated early childhood education and care: Combating educational disadvantages of children from low income and immigrant families. Teoksessa Eurydice/EAC Executive Agency, Early childhood education and care in Europe: Tackling social and educational inequalities (s.17–49). EURYDICE & EAC/EA. https://doi.org/10.2797/18055

Lämsä, T. (2021). Kokopäiväpedagogiikka ja sen kehittäminen varhaiskasvatuksessa. Kasvatus & Aika, 15(2), 79–86. https://doi.org/10.33350/ka.102527

Melhuish, E., Ereky-Stevens, K., Petrogiannis, K., Ariescu, A., Penderi, E., Rentzou, K., Tawell, A., Slot, P., Broekhuizen, M. & Leseman, P. (2015). A review of research on the effects of early childhood Education and Care (ECEC) upon child development. CARE project. Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European Early Childhood Education and Care (ECEC). http://ecec-care.org/resources/publications

Mertala, P. (2020). Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 9(1),6–31. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002195832

Nores, M. & Barnett, W. S. (2010). Benefits of early childhood interventions across the world: (Under) investing in the very young. Economics of Education Review, 29(2), 271–282. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2009.09.001

Opetushallitus (2014). Esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteet 2014 (Määräykset ja ohjeet 2014:96). Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/esiopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf

Opetushallitus (2018). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Määräykset ja ohjeet 2018:3a). Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf

Opetushallitus (2021). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteet 2021 (Määräykset ja ohjeet 2021:2a). Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Kaksivuotisen_esiopetuksen_kokeilun_opetussuunnitelman_perusteet_2021.pdf

Opetushallitus (2022). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 (Määräykset ja ohjeet 2022:2a). Opetushallitus. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_1.pdf

Opetus- ja kulttuuriministeriö (2021). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu 2021–2024. Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041210116

Park, M. & Sung, Y. (2013). Teachers' perceptions of the recent curriculum reforms and their implementation: What can we learn from the case of Korean elementary teachers? Asia Pacific Journal of Education, 33, 15–33. https://doi.org/10.1080/02188791.2012.756391

Perusopetuslaki (21.8.1998/628). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Ramey, C. T. & Ramey, S. L. (2004). Early learning and school readiness: Can early intervention make a difference? Merrill-Palmer Quarterly, 50(4), 471–491. https://doi.org/10.1353/mpq.2004.0034

Salminen, J., Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M., Pakarinen, E., Siekkinen, M., Hännikäinen, M., Poikonen, P.-L. & Rasku-Puttonen, H. (2012). Observed classroom quality profiles of kindergarten classrooms in Finland. Early Education and Development, 23(5), 654–677. https://doi.org/10.1080/10409289.2011.574267

Sarvimäki, M., Alasuutari, M., Harjunen, O., Holvio, A., Izadi, R., Kalland, M., Kuusiholma-Linnamäki, J., Laakso, M.-J., Lerkkanen, M.-K., Muhonen, H., Räsänen, P., Salmela-Aro, K., Saranko, L., Sulkanen, M. & Upadyaya, K. (2023). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu –Väliraportti (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:19). Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-971-4.

Siippainen, A., Repo, L., Metsämuuronen, J., Kivistö, A., Alasuutari, M., Koivisto, P. & Saarikallio-Torp, M. (2019). Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilun ensimmäisen vaiheen arviointi: Varhaiskasvatukseen osallistuminen ja kokeilun järjestäminen. (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Julkaisut; No. 16:2019). https://karvi.fi/app/uploads/2019/09/KARVI_1619.pdf

Slot, P., Lerkkanen, M.-K. & Leseman, P. P. (2015). The relations between structural quality and process quality in European early childhood education and care provisions: Secondary analyses of large scale studies in five countries. WP2.2 Curriculum and quality analysis impact review. CARE project. Utrecht University. https://ecec-care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/summaries/D2__2_Executive_summary.pdf

Spillane, J. P. (1999). External reform initiatives and teachers' efforts to reconstruct their practice: The mediating role of teachers' zones of enactment. Journal of Curriculum Studies, 31(2), 143–175. https://doi.org/10.1080/002202799183205

Sulkanen, M., Kuusiholma-Linnamäki, J., Alasuutari, M., Saranko, L. & Lerkkanen, M.-K. (2023a). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannan ja arvioinnin tuloksia 2021–2022: Osaraportti 1: Kokeiluasiakirjojen laadinta, arviointi ja käyttöönotto (JYU Reports, 21). Jyväskylän yliopisto. https://doi.org/10.17011/jyureports/2023/21

Sulkanen, M., Kuusiholma-Linnamäki, J., Alasuutari, M., Saranko, L., Muhonen, H. & Lerkkanen, M.-K. (2023b). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannan ja arvioinnin tuloksia 2021–2022: Osaraportti 2: Kokeilun järjestämistavat, toiminta lapsiryhmissä sekä oppimisen polun jatkumot ja siirtymät (JYU Reports, 22). Jyväskylän yliopisto. https://doi.org/10.17011/jyureports/2023/22

Tilastokeskus (2022). Tilastollinen kuntaryhmitys 2022. https://www.stat.fi/fi/luokitukset/kuntaryhmitys/kuntaryhmitys_1_20220101/0/

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

Vaismoradi, M., Bondas. T. & Turunen, H. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Journal of Nursing & Health Sciences 15, 398–405. https://doi.org/10.1111/nhs.12048

Vlasov, J., Salminen, J., Repo, L., Karila, K., Kinnunen, S., Mattila, V., Nukarinen, T., Parrila, S. & Sulonen, A. (2018). Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset (Kansallisen koulutuksen arviointikeskus 24/2018). Suomen yliopistopaino Oy. https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/KARVI_Perusteet-ja-suositukset_web.pdf

Waugh, R. & Godfrey, J. (1993). Teacher receptivity to system-wide change in the implementation stage. British Educational Research Journal, 19(5), 565–578. http://www.jstor.org/stable/1500664

Westbury, I., Hopmann, S. T., & Waks, L. J. (2008). Making curricula: Why do states make curricula, and how? Teoksessa F. M. Connelly, M. F. He & J. Phillion (toim.), The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction (s. 45–65). SAGE Publishing. https://doi.org/10.4135/9781412976572.n3

Wolery, M. (2004). Assessing children’s environments. Teoksessa M. McLean, M. Wolery & D. Bailey (toim.), Assessing infants and preschoolers with special needs (3. painos, s. 204–235). Pearson Merrill Prentice Hall.

Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö [UNESCO] (2021). Right to pre-primary education: A global study. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000375370

Yhdistyneiden kansakuntien lastenrahasto [UNICEF] (2022). Pre-primary education. https://data.unicef.org/topic/education/pre-primary-education/

Tiedostolataukset

Julkaistu

2024-06-03

Numero

Osasto

Vertaisarvioidut artikkelit