Varhaiskasvatuksen aloitus vuorohoidossa: Pienen lapsen suru ja sen kohtaaminen vaihtelevassa sosiaalisessa ympäristössä
DOI:
https://doi.org/10.58955/jecer.137388Avainsanat:
pienet lapset, suru, varhaiskasvatuksen vuorohoitoAbstrakti
Varhaiskasvatuksen aloitus ja siihen liittyvä ero huoltajasta herättävät toisinaan pienissä lapsissa surua. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme varhaiskasvatuksen aloitusta vuorohoidon kontekstissa ja selvitämme, millaista pienen lapsen suru ja sen kohtaaminen on vaihtelevassa sosiaalisessa ympäristössä. Ymmärrämme surun kulttuuripsykologisena, vuorovaikutuksessa rakentuvana ilmiönä. Aineistonamme on ympärivuorokautisen päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmissä kerätty havainnointimateriaali, josta keskitymme analysoimaan kolmen 9–16 kk ikäisen lapsen ensimmäisiä kuukausia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksemme perusteella niin lapsesta huolehtivien aikuisten vaihtuminen kuin vertaisryhmässä tapahtuvat muutokset ovat lapsen surun ja sen kohtaamisen kannalta merkityksellisiä ja voivat yhtäältä voimistaa lapsen surua, toisaalta tyynnyttää surevaa lasta ja luoda mahdollisuuksia surun myötätuntoiseen kohtaamiseen. Suuressa aikuisten tiimissä lapsen surun kohtaamiseen liittyvä yhteistyö ja tiedon jakaminen korostuu. Huomioimalla vuorohoidon erityispiirteet tutkimus laajentaa varhaiskasvatuksen aloitukseen liittyvän surun ja sen kohtaamisen ymmärrystä.
Lähdeviitteet
Amorim, K. S., Dentz, M., Redder, B., White, E. J., & Revilla, Y. L. (2022). The social experience of first transitions: Infants and their peers. Teoksessa E. J. White, H. Marwick, N. Rutanen, K. S. Amorim, & L. K. Herold (Toim.), First transitions to early childhood education and care: Intercultural dialogues across the globe (s. 165–198). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08851-3
Bowman, M.-A. S. (2018). Final gifts: Lessons children can learn from dogs about end-of-life, loss, and grief. Teoksessa M. Renck Jalongo (Toim.), Children, dogs and education: Caring for, learning alongside, and gaining support from canine companions (s.131–149). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77845-7_7
Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 11(4), 589–597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806
Brinkmann, S. (2020). Learning to grieve: A preliminary analysis. Culture & Psychology, 26(3), 469–483. https://doi.org/10.1177/1354067X19877918
Brinkmann, S., & Kofod, E. H. (2018). Grief as an extended emotion. Culture & Psychology, 24(2), 160–173. https://doi.org/10.1177/1354067X17723328
Cadima, J., Nata, G., Barros, S., Coelho, V., & Barata, C. (2020). Literature review on early childhood education and care for children under the age of 3 (OECD Education Working Papers No. 243). OECD. https://dx.doi.org/10.1787/a9cef727-en
Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic analysis. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 297–298. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1262613
De Schipper, J. C., Tavecchio, L., Van IJzendoorn, M., & Linting, M. (2003). The relation of flexible child care to quality of center day care and children’s socio-emotional functioning: A survey and observational study. Infant Behavior & Development, 26(3), 300–325. https://doi.org/10.1016/S0163-6383(03)00033-X
Dyregrov, A., & Dyregrov, K. (2013). Complicated grief in children – The perspectives of experienced professionals. OMEGA - Journal of Death and Dying, 67(3), 291–303. https://doi.org/10.2190/OM.67.3.c
Ener, L., & Ray, D. C. (2018). Exploring characteristics of children presenting to counseling for grief and loss. Journal of Child and Family Studies 27, 860–871. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0939-6
Gath, M. E., Herold, L., Hunkin, E., McNair, L. J., Redder, B., Rutanen, N., & White, E. J. (2023). Infants’ emotional and social experiences during and after the transition to early childhood education and care. Journal of Early Childhood Research, 22(1), 88–105. https://doi.org/10.1177/1476718X231195706
Higginbottom, G. M., Pillay, J. J., & Boadu, N. Y. (2013). Guidance on performing focused ethnographies with an emphasis on healthcare research. The Qualitative Report, 18(9), 1–6. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2013.1550
Hilppö, J., Chimirri, N. A., & Rajala, A. (2019). Theorizing research ethics for the study of psychological phenomena from within relational everyday life. Human Arenas, 2(4), 405–415. https://doi.org/10.1007/s42087–019–00073-x
Holm, O., Claésson, V., Greaker, E., Karlsson, C., & Strömberg, A. (2000). Experiences of longing in six-year-old Swedish children. The Journal of Psychology, 134(3), 346–348. https://doi.org/10.1080/00223980009600875
Kaukko, M., Korkiamäki, R., & Kuusisto, A.-K. (2019). Normatiivisesta etiikasta elettyyn kohtaamiseen – Tutkimuksellista hengailua yksin tulleiden maahanmuuttajanuorten kanssa. Teoksessa N. Rutanen & K. Vehkalahti (Toim.), Tutkimuseettisestä sääntelystä elettyyn kohtaamiseen: Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka II (s. 86–102). Nuorisotutkimusseura.
Knoblauch, H. (2005). Focused ethnography. Forum: Qualitative Social Research, 6(3). https://doi.org/10.17169/fqs-6.3.20
Koivisto, P. (25.1.2023). Alle 3-vuotiaiden lasten asema suomalaisessa yhteiskunnassa [puheenvuoro keskustelutilaisuudessa]. Finnish Network for Infant and Toddler Research -verkoston ja Lapsuudentutkimuksen seuran järjestämä keskustelutilaisuus.
Lipponen, L., & Pursi, A. (2022). Children’s grief: repertoires of practices in institutional early childhood education and care. Mind, Culture, and Activity, 29(3), 215–235. https://doi.org/10.1080/10749039.2022.2133144
Lytje, M., Dyregrov, A., & Holiday, C. (2023) When young children grieve: Daycare children’s experiences when encountering illness and loss in parents. International Journal of Early Years Education, 31(1), 115-129. https://doi.org/10.1080/09669760.2022.2025581
Lytje, M., & Holliday, C. (2022). Sand tray interviews: Developing a method to explore the grief and support needs of 4- to 8-year-old parentally bereaved children. Bereavement, 1. https://doi.org/10.54210/bj.2022.21
Løkken, I. M., Bjørnestad, E., Broekhuizen, M. L., & Moser, T. (2018). The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers. International Journal of Child Care and Education Policy, 12(9). https://doi.org/10.1186/s40723-018-0048-z
Melhem, N. M., Porta, G., Shamseddeen, W., Payne, M. W., & Brent, D. A. (2011). Grief in children and adolescents bereaved by sudden parental death. Archives of General Psychiatry, 68(9), 911-918. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2011.101
OECD (2020). Quality early childhood education and care for children under age 3: Results from the starting strong survey 2018 (OECD Teaching and Learning International Survey). OECD. https://doi.org/10.1787/99f8bc95-en
Opetushallinnon tietopalvelu Vipunen (2022). Varhaiskasvatuksessa olevat lapset. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus. https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYWQ3ZTQ4ZDQtMWJjZS00YTIzLTkyY2QtMWNkNjgxZTM5MzM2IiwidCI6IjkxMDczODlkLTQ0YjgtNDcxNi05ZGEyLWM0ZTNhY2YwMzBkYiIsImMiOjh9
Opetushallitus (2022). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Määräykset ja ohjeet 2022:2a). Opetushallitus.
Peltoperä, K., Turja, L., Vehkakoski, T., Poikonen, P.-L., & Laakso, M.-L. (2018). Privilege or tragedy? Educators’ accounts of flexibly scheduled early childhood education and care. Journal of Early Childhood Research, 16(2), 176–189. https://doi.org/10.1177/1476718X17750204
Peltoperä, K., Vehkakoski, T., Turja, L., & Laakso, M.-L. (2023). Pedagogy-related tensions in flexibly scheduled early childhood education and care. International Journal of Early Years Education, 31(3), 645–660. https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1778449
Petersen, A., & Jacobsen, M. H. (2018). Grief: The painfulness of permanent human absence. Teoksessa M. H. Jacobsen (Toim.), Emotions, everyday life and sociology (s. 191–208). Routledge.
Pulkkinen, M. (2017). Surun sylissä: Suomalaisten kokemuksia menetyksistä. Kustantamo S&S.
Pursi, A., & Lipponen, L. (2021). Erotilanteet varhaiskasvatuksen aloituksessa – Miten aikuinen kohtaa itkevän lapsen? Kasvatus, 52(5). https://doi.org/10.33348/kvt.114934
Quinones, G., Lipponen, L., Barnes, M., & Pursi, A. (2022). Everyday manifestations of children’s grief and grieving in early childhood education and care. Early Child Development and Care, 192(11), 1786-1799. https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1934464
Rainio, A. P., Kurenlahti, E., Nurhonen, L., Pursi, A., Hilppö, J., & Lipponen, L. (2020). "Kohti elävää myötätuntokulttuuria": Päiväkotien myötätuntokäytännöt liikkeessä. Journal of Early Childhood Education Research, 9(2), 329–348. https://journal.fi/jecer/article/view/114136/67335
Rajala, A., Kontiola, H., Hilppö, J., & Lipponen, L. (2019). Lohdutustilanteet ja myötätuntokulttuuri alle kolmivuotiaiden päiväkotiryhmässä. Kasvatus, 50(4), 314–326. http://hdl.handle.net/10138/321511
Rutanen, N., Raittila, R., Harju, K., Lucas Revilla, Y., & Hännikäinen, M. (2021). Negotiating ethics-in-action in a long-term research relationship with a young child. Human Arenas, 6, 386–403. https://doi.org/10.1007/s42087-021-00216-z
Salmi, K., Rajala, A., & Lipponen, L. (2022). Mielipahasta myötätuntoon: Myötätuntotekojen rakentuminen varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 11(1), 233–252. https://journal.fi/jecer/article/view/114016/67214
Salonen, E., Laakso, M.-L., & Sevón, E. (2016). Young children in day and night care: Negotiating and constructing belonging during daily arrivals. Early Child Development and Care, 186(12), 2022–2033. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1146717
Salonen, E., Sevón, E., & Laakso, M-L. (2018). Flexibly scheduled early child-hood education and care: Finnish mothers’ and educators’ perceptions on young children’s experiences and child-responsive practices. International Journal of Early Childhood, 50(2), 193–209. https://doi.org/10.1007/s13158-018-0221-0
Salonen, E., Sevón, E., & Laakso, M.-L. (2020). Evening early childhood education and care: Reformulating the institutional culture. Journal of Early Childhood Research, 18(4), 418–432. https://doi.org/10.1177/1476718X20947120
Salonen, E., Sevón, E., & Laakso, M-L. (2021). Pienten lasten osallisuus vuorohoidon iltojen vuorovaikutustilanteissa. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 45–65. https://journal.fi/jecer/article/view/114156/67355
Siippainen, A. (2018). Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio: Etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa [Väitöskirja, Jyväskylän yliopisto]. JYU Dissertations 4. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/59190/978-951-39-7512-8_vaitos24082018%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Stahlke Wall, S. (2014). Focused ethnography: A methodological adaptation for social research in emerging contexts. Forum: Qualitative Social Research, 16(1). https://doi.org/10.17169/fqs-16.1.2182
Sörensson, E., & Kalman, H. (2018). Care and concern in the research process: Meeting ethical and epistemological challenges through multiple engagements and dialogue with research subjects. Qualitative Research, 18(6), 706–721. https://doi.org/10.1177/1468794117743466
Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019). Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa: Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019. Tutkimuseettinen neuvottelukunta. https://tenk.fi/sites/default/files/2021-01/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2020.pdf
Varhaiskasvatuslaki (540/2018). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540
White, E. J., Amorin, K. S., Herold, L. K. M., Rutanen, N., & Marwick, H. (2022). Adult expectations and emotions during first transitions for infants. Teoksessa E. J. White, H. Marwick, N. Rutanen, K. S. Amorim & L. K. Herold (Toim.), First transitions to early childhood education and care: Intercultural dialogues across the globe (s. 137-163). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08851-3
White, E. J., McNair, L., Redder, B., Costa, N. M., S., Amorim, K. S., Harju K., Westbrook, F., Herold, L. K. M., Revilla, Y. L., & Marwick, H. (2022). Enacted pedagogies in first transitions. Teoksessa E. J. White, H. Marwick, N. Rutanen, K. S. Amorim & L. K. Herold (Toim.), First transitions to early childhood education and care: Intercultural dialogues across the globe (s. 109-135). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08851-3