Vaihtoehtoisten markkinoiden tilat ja poliittisen kuluttajuuden mahdollisuudet
kuluttajat maailmankauppojen toimijoiden silmin
DOI:
https://doi.org/10.51810/pt.111127Avainsanat:
kuluttaminen, vaihtoehtoiset markkinat, reilu kauppa, solidaarisuus, maailmantalousAbstrakti
Artikkeli analysoi poliittisen kuluttajuuden tiloja, mahdollisuuksia ja haasteita maailmankauppatoiminnan näkökulmasta. Maailmankaupat ovat yhdistysmuotoisia reilun kaupan erikoisliikkeitä, jotka pyrkivät luomaan tasa-arvoisempaa maailmankauppaa ja tiedottamaan globaalin talouden vääristymistä. Niiden voi katsoa edustavan vaihtoehtoisia markkinoita ja kannattelevan ideaa kuluttajuudesta, jossa kaupankäynti on vain yksi väline pyrkimyksessä laajempaan yhteiskunnalliseen muutokseen. Artikkelia varten on haastateltu maailmankauppojen aktiivitoimijoita, joiden kuluttajien motivaatioita koskevia ajatuksia analysoidaan "poliittisen kuluttajan" ja "eettisen kuluttajan" ideaalityyppien kautta. Poliittisten kuluttajien ideaalityyppi tunnistetaan haastatteluissa, mutta maailmankauppojen vaihtoehtoisten markkinoiden tilan ylläpitäminen edellyttää laajempaan joukkoon vetoamista, jolloin poliittisen kuluttajuuden rajat tulevat näkyviin. Eettisestikin motivoituneita kuluttajia pidetään yksilöllisyyttä, konkreettisuutta ja paikallisuutta ylikorostavina sekä potentiaalisesti haluttomina näkemään tuottajien vallan kasvua. Toisaalta myös maailmankauppayhdistysten on tasapainoteltava pyrkiessään tuottamaan tietoa kuluttajien elämästä ja etsiessään relevanttia myytävää. Artikkeli osallistuu keskusteluun vaihtoehtoisten markkinoiden rakentamisen mahdollisuuksista tilanteessa, jossa yhtäältä eettiset motivaatiot kuluttamisessa lisääntyvät mutta toisaalta markkinoiden voimakas yhdenmukaistuminen kaventaa vaihtoehtoisia tiloja.
Lähdeviitteet
Adams, Matt ja Rainsborough, Jayne. 2008. What can sociology say about FairTrade? Reflextivity, ethical consumption and class. Sociology, 42:6, 1165–1182. https://doi.org/10.1177%2F0038038508096939
Adams, Matt ja Rainsborough, Jayne. 2010. Making a difference: ethical consumption and the everyday. The British Journal of Sociology, 61:2, 256–274. https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2010.01312.x
Anderson, W. Thomas ja Cunningham, William H. 1972. The socially conscious consumer. The Journal of Marketing, 36:3: 23–31. https://doi.org/10.2307/1251036
Bacon, Christopher M. 2010. Who decides what is fair in fair trade? The agri-environmental governance of standards, access, and price. Journal of Peasant Studies, 37:1, 111–147. https://doi.org/10.1080/03066150903498796
Barnett, Clive, Cloke, Paul, Clarke, Nick ja Malpass, Alice. 2010. Globalizing responsibility. The political rationalities of ethical consumption. Chichester: Wiley-Blackwell.
Barrientos, Stephanie, Conroy, Michael ja Jones, Elaine. 2007. Northern social movements and fair trade. Teoksessa Laura Raynolds, Douglas Murray ja John Wilkinson (toim.), Fair trade. The challenges of transforming globalization. Lontoo: Routledge, 51–62.
Brooker, George. 1976. The self-actualizing socially conscious consumer. Journal of Consumer Research, 3:2, 107–112.
Carrington, Michal Jemma, Zwick, Detlev ja Neville, Benjamin. 2015. The ideology of the ethical consumption gap. Marketing Theory, 16:1, 21–38. https://doi.org/10.1177%2F1470593115595674
Cherrier, Hélène. 2012. Sustainability in practice: Exploring the objective and subjective aspects of personhood. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 24:4, 247–267. https://doi.org/10.1080/10495142.2012.733639
Chu, Maggie Y., Yim, Frederick Hong-kit, Wan, Lisa C. ja Chan, Elisa K. 2018. Do moral emotions make people responsible consumers? A preliminary investigation of incidental guilt and shame. Global Fashion Management Conference 2018, 491. https://doi.org/10.15444/GMC2018.04.07.03
Cox Park, Kendall. 2018. Understanding ethical consumers: willingness-to-pay by moral cause. Journal of Consumer Marketing, 35:2, 157–168. https://doi.org/10.1108/JCM-02-2017-2103
Davies, Iain A. 2007. The eras and participants of fair trade: an industry structure/stakeholder perspective on the growth of the fair trade industry. Corporate Governance, 7:4, 455–470. https://doi.org/10.1108/14720700710820533
Ebbeng, Marieke. 2016. Market research of the European fair trade handicraft market. Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö. Leeuwarden: VHL.
Ehrstedt, Johan. 2012. Köyhät tuottajat, rikkaat myyjät? Reilun kaupan käsityöt Bangladeshissa. Teoksessa Johan Ehrstedt ja Mervi Leppäkorpi (toim.), Reilumman kaupan jäljillä – Kirjoituksia reilusta kaupasta ja solidaarisesta vaihdosta. Helsinki: Into, 71–91.
Ehrstedt, Johan ja Leppäkorpi, Mervi (toim.). 2012. Reilumman kaupan jäljillä – Kirjoituksia reilusta kaupasta ja solidaarisesta vaihdosta. Helsinki: Into.
Eskelinen, Teppo, Hirvilammi, Tuuli ja Venäläinen, Juhana (toim.). 2020. Enacting community economies within a welfare state. MayFly Books.
Eskelinen, Teppo ja Kumpuniemi, Laura. 2017. Jakamistalous ja solidaarisuustalous. Uusien talousmuotojen erottelun tarpeesta. Sosiologia, 54:2, 183–190.
Eskelinen, Teppo ja Ryynänen, Sanna. 2021. Tilaa toiminnalle ja tilan toimijuus. Omaksi tehty tila kansalaistoiminnan mahdollistajana ja muovaajana. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, 22, 11–41. https://doi.org/10.30675/sa.103048
Eskola, Jari ja Suoranta, Juha. 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. 2. painos. Tampere: Vastapaino.
Esteva, Gustavo ja Renero-Hannan, Bruno. 2012. Oaxacan kahvikapinalliset. Teoksessa Johan Ehrstedt ja Mervi Leppäkorpi (toim.), Reilumman kaupan jäljillä – Kirjoituksia reilusta kaupasta ja solidaarisesta vaihdosta. Helsinki: Into, 15–26.
Gibson-Graham, J. K. 2006. A postcapitalist politics. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Guest, Greg, MacQueen, Kathleen ja Namey, Emily E. 2012. Applied thematic analysis. Lontoo: SAGE Publications.
Hirvilammi, Tuuli. 2003. Kulutuskarkuruus elämänpoliittisena valintana. Pro gradu -tutkielma. Tampere: Tampereen yliopisto.
Hirvilammi, Tuuli ja Joutsenvirta, Maria. 2020. Diverse work practices and the role of welfare institutions. Teoksessa Teppo Eskelinen, Tuuli Hirvilammi ja Juhana Venäläinen (toim.), Enacting community economies within a welfare state. MayFly Books, 47–70.
Hussey, Ian. 2012. Kun reilu kauppa maailman valloitti. Teoksessa Johan Ehrstedt ja Mervi Leppäkorpi (toim.), Reilumman kaupan jäljillä – Kirjoituksia reilusta kaupasta ja solidaarisesta vaihdosta. Helsinki: Into, 55–68.
Hyttinen, Marja. 2014. Reilu kauppa käy - netissä. YLE Uutiset, 11.6.2014. https://yle.fi/uutiset/3-7291433 [Luettu 23.3.2022]
Jaakkola, Jyri ja työryhmä. 2005. Reilua ei-kaupallisuutta maailmankauppa Aamutähdessä. Teoksessa Outi Hakkarainen, Jaana Airaksinen ja Tove Selin (toim.), Talous ja demokratia. Ratkaisuja Suomesta ja muualta maailmasta. Helsinki: Suomen Rauhanpuolustajat & Like, 375–385.
Jaffee, Daniel. 2014. Brewing justice. Fair trade coffee, sustainability, and survival. Oakland: University of California Press.
Jones, Ellis. 2017. Bridging the gap between ethical consumers and corporate social responsibility: An international comparison of consumer-oriented CSR rating systems. The Journal of Corporate Citizenship, 65, 30–55.
Kerr, Andy. 2012. Activist commentary on “Drawing on ‘producer-tours’: A technique for addressing consumer uncertainty surrounding the consumption of fair trade food products?” by Bob Doherty and Daniel Wade Clarke. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 24:4, 321–322. https://doi.org/10.1080/10495142.2012.733661
Korhonen, Heikki. 2003. Fair trade 100. Teoksessa Outi Hakkarainen, Miia Toikka ja Thomas Wallgren (toim.), Dreams of solidarity. Finnish experiences and reflections from 60 years. Helsinki: Kepa & Like, 173–182.
Laine, Eeva L. ja Laine, Matias. 2009. Finnish world shops at a crossroads in the commercialized fair trade market. Sustainable Development, 17:5, 274–283. https://doi.org/10.1002/sd.423
Laitila, Anastasia. 2005. Reilu kauppa - reilusti kaupallista? Teoksessa Outi Hakkarainen, Jaana Airaksinen ja Tove Selin (toim.), Talous ja demokratia. Ratkaisuja Suomesta ja muualta maailmasta. Helsinki: Suomen Rauhanpuolustajat & Like, 366–374.
Littler, Jo. 2010. What’s wrong with ethical consumption? Teoksessa Tania Lewis ja Emily Potter (toim.), Ethical consumption: A critical introduction. Lontoo: Routledge, 27–39.
Lyon, Sarah. 2006. Evaluating fair trade consumption: politics, defetishization and consumer participation. International Journal of Consumer Studies, 30:5, 452–464. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2006.00530.x
Markuksela, Elina. 2011. Maailmankauppaliikkeen poliittiset tavoitteet: oikeudenmukaisuutta kulutusta politisoimalla. Pro gradu -tutkielma. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Micheletti, Michele ja Stolle, Dietlind. 2007. Mobilizing consumers to take responsibility for global social justice. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 611:1, 157–175. https://doi.org/10.1177%2F0002716206298712
Murray, Douglas L. ja Raynolds, Laura T. 2007. Globalization and its antinomies. Negotiating a fair trade movement. Teoksessa Laura T. Raynolds, Douglas Murray ja John Wilkinson (toim.), Fair trade. The challenges of transforming globalization. Lontoo: Routledge, 3–14.
Naylor, Lindsay. 2014. “Some are more fair than others”: fair trade certification, development, and North–South subjects. Agriculture and Human Values, 31:2, 273–284. https://doi.org/10.1007/s10460-013-9476-0
Naylor, Lindsay. 2018. Fair trade coffee exchanges and community economies. Environment and Planning A: Economy and Space, 50:5, 1027–1046. https://doi.org/10.1177%2F0308518X18768287
Nicholls, Alex ja Opal, Charlotte. 2005. Fair trade: market-driven ethical consumption. Uusintapainos. Lontoo: SAGE Publications.
Pedrini, Matteo ja Ferri, Laura Maria. 2014. Practice or preach? The actual purchasing behavior of responsible consumers in mass market. Sinergie Italian Journal of Management, 32:95, 3–21. https://doi.org/10.7433/s95.2014.03
Ray, Nick. 2012. Marketer commentary on “Drawing on ‘producer tours’: A technique for addressing consumer uncertainty surrounding the consumption of fair trade food products?” by Bob Doherty and Daniel Wade Clarke. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 24:4, 323–324. https://doi.org/10.1080/10495142.2012.733662
Roos, Gun, Terragni, Laura ja Torjusen, Hanne. 2007. The local in the global – creating ethical relations between producers and consumers. Anthropology of food, S2. https://doi.org/10.4000/aof.489
Schoolman, Ethan D. 2017. Building community, benefiting neighbors: “Buying local” by people who do not fit the mold for “ethical consumers”. Journal of Consumer Culture, 20:3, 285–304. https://doi.org/10.1177%2F1469540517717776
Seyfang, Gill. 2005. Shopping for sustainability: Can sustainable consumption promote ecological citizenship? Environmental Politics, 14:2, 290–306. https://doi.org/10.1080/09644010500055209
Silvasti, Tiina. 2014. Sisällönanalyysi. Teoksessa Ilmo Massa (toim.), Polkuja yhteiskuntatieteelliseen ympäristötutkimukseen. Helsinki: Gaudeamus, 33–48.
Simpson, Bonnie J.K. ja Radford, Scott K. 2012. Consumer perceptions of sustainability: A free elicitation study. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 24:4, 272–291. https://doi.org/10.1080/10495142.2012.733654
Song, So Young ja Kim, Young-Kyung. 2018. Theory of virtue ethics: Do consumers’ good traits predict their socially responsible consumption? Journal of Business Ethics, 152:4, 1159–1175. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3331-3
Stolle, Dietlind, Hooghe, Marc ja Micheletti, Michele. 2005. Politics in the supermarket: Political consumerism as a form of political participation. International Political Science Review, 26:3, 245–-269. https://doi.org/10.1177%2F0192512105053784
Suominen, Eija. 2000. Vaihtoehtoisen maailmankaupan toteuttajat. Arvojen ja asenteiden heijastuminen kulutuskäyttäytymiseen lappeenrantalaisessa maailmankaupassa. Pro gradu -tutkielma. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Tuomi, Jouni ja Sarajärvi, Anneli. 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Verteramo Chiu, Leslie J, Liaukonyte, Jura, Gómez, Miguel I. ja Kaiser, Harry M. 2017. Socially responsible products: what motivates consumers to pay a premium? Applied Economics, 49:19, 1833–1846.
Wheale, Peter ja Hinton, David. 2005. Ethical consumers in search of markets. Business Strategy and the Environment, 16:4, 302–315. https://doi.org/10.1002/bse.484
Williams, Colin C. 2003. Participation in alternative retail channels: a choice or necessity? International Journal of Retail & Distribution Management, 31:5, 235–243. https://doi.org/10.1108/09590550310472406
Julkaistu
Viittaaminen
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2022 Teppo Eskelinen
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.